India Christmas Ale (ICA) - Innspill på oppskrift

Kristoffer J

Norbrygg-medlem
Har tenkt å brygge en juleaktig IPA i helgen - en ICA.

Formålet med dette brygget er at dette skal være en øl som passer fint til feit julemat (pinnekjøtt og ribbe), men har et svakt julepreg.

Jeg tenker å oppnå julepreget ved å lage en rødfarget IPA og å ha i en dæsj koriander.

Ser for meg at IPA'en bør være rimelig tørr, gjerne litt alkoholsterk, forholdsvis bitter og ha humle med sitrusaroma for å passe til julematen.

HUMLE
Jeg lagde for et års tid siden en single-hop IPA på ekstrakt med Motueka, og den syntes jeg hadde en fin sitrussmak, så ideen er å bruke Chinook som bitterhumle og Motueka som aromahumle.

GJÆR
WLP007 gir god utgjæring, så tenkte den i kombinasjon med 66 grader mesketemperatur burde gi en passelig tørr IPA. Denne kombinasjonen er gitt i kloneoppskriften til Nøgne Ø IPA.

RØDFARGE
Har søkt en del på nettet etter oppskrifter for å lage rød IPA, og ser at Special-B, Crystal 120 og Roasted Barley i små mengder skal gi rødfarge (f.eks. denne tråden http://www.homebrewtalk.com/f12/wanting-make-red-ipa-68159/ )

Vinogbar selger Carared, men den virker det som de fleste er skuffede over rødfargen fra malten.

Bryggselv selger en red crystal ( http://www.bryggselv.no/products/dark-crystal-tf-1kg2 ), så jeg tenker det kanskje er en god ide å bruke den i stedet for crystal 120.

Det store spørsmålet er jo hvor mye jeg skal ha av de forskjellige malttypene for å få en rødfarge og ikke noe som blir brunt eller svart? Jeg har foreløpig fått en farge på 40,2 EBC på oppskriften jeg satte opp i Beersmith. Vil det være for mørkt?

Jeg er egentlig ikke ute etter smaken fra ristet bygg, så er litt usikker på å tilsette dette, selv om flere sier det er det som gir mest rødfarge. Vil de små mengdene jeg tilsetter ha mye å si for smaken?

Jeg har satt koking til 90 minutter. Vil koketiden ha innvirkning på rødfargen eller mørkheten i brygget?

FØRSTEUTKAST OPPSKRIFT


BeerSmith 2 Recipe Printout - http://www.beersmith.com Recipe: India Christmas Ale
Brewer: Kristoffer Jakobsen
Asst Brewer:
Style: Imperial IPA
TYPE: All Grain
Taste: (30,0)

Recipe Specifications
--------------------------
Boil Size: 27,38 l
Post Boil Volume: 22,88 l
Batch Size (fermenter): 20,00 l 
Bottling Volume: 18,49 l
Estimated OG: 1,079 SG
Estimated Color: 40,2 EBC
Estimated IBU: 89,0 IBUs
Brewhouse Efficiency: 70,00 %
Est Mash Efficiency: 77,0 %
Boil Time: 90 Minutes

Ingredients:
------------
Amt                  Name                                    Type          #        %/IBU       
5,59 kg              Pale Malt, Maris Otter (Thomas Fawcett)  Grain        1        78,0 %       
0,72 kg              Wheat Malt, Ger (3,9 EBC)                Grain        2        10,1 %       
0,50 kg              Munich Malt (17,7 EBC)                  Grain        3        7,0 %       
0,20 kg              Special B Malt (354,6 EBC)              Grain        4        2,8 %       
0,09 kg              Red Crystal (Thomas Fawcetts) lagt til s Grain        5        1,3 %       
0,07 kg              Roasted Barley (Thomas Fawcett) (1199,7  Grain        6        1,0 %       
0,00 kg              Carared (39,4 EBC)                      Grain        7        0,0 %       
41,52 g              Chinook [12,00 %] - Boil 60,0 min        Hop          8        50,8 IBUs   
41,52 g              Motueka [7,00 %] - Boil 30,0 min        Hop          9        22,8 IBUs   
31,14 g              Motueka [7,00 %] - Boil 15,0 min        Hop          10      11,0 IBUs   
31,14 g              Motueka [7,00 %] - Boil 5,0 min          Hop          11      4,4 IBUs     
10,00 g              Coriander Seed (Boil 5,0 mins)          Spice        12      -           
1,0 pkg              Dry English Ale (White Labs #WLP007) [35 Yeast        13      -           
30,00 g              Motueka [7,00 %] - Dry Hop 0,0 Days      Hop          14      0,0 IBUs     


Mash Schedule: Temperature Mash, 1 Step, Medium Body
Total Grain Weight: 7,17 kg
----------------------------
Name              Description                            Step Temperat Step Time   
Saccharification  Add 18,71 l of water at 72,4 C          66,0 C        60 min       
Mash Out          Heat to 75,6 C over 10 min              75,6 C        10 min       

Sparge: Fly sparge with 16,80 l water at 75,6 C
Notes:
------
Indian Christmas Ale


KOMMENTAR
Tenkte også på å tilsette litt revet sitronskall, men veldig usikker på om det er lurt.


Setter pris på alle kommentarer, spesielt til rødfarge, egnethet til julemat og humlevalg
 
Ser meget lovende ut, men litt lite gjær? Og WLP007 har en tendens til å gi dårlig karbonering, men det er du sikkert klar over.

Når det gjelder julemat bruker jeg selv Nøgne Ø IPA til ribbe, den passer utmerket, men jeg bruker et litt rundere øl til pinnekjøtt. Koriander setter alltid en liten spiss på ølen, men for meg er ikke det en julesmak. Hva med nellikspiker og appelsin? Sammen med sitrus fra humlen kan det ha potensiale.
 
Takk for tilbakemelding!

Det blir vel en ganske stor gjærstarter til dette, 2-3 liter regner jeg med. Må sjekke datoene på gjæren før jeg taster inn i mr.malty. Tenker å tilsette litt nottingham ved flasking.

Nellikspiker og appelsin kan være en god kombinasjon. Ser for meg at det blir bra sammen med svinekjøtt, men kanskje kan bli rart med pinnekjøtt?

Er litt usikker på hvilket nivå jeg bør legge meg for bitterhet og humlesmak. Dette skal primært drikkes sammen med mat, men bør jo også tolereres av de som ikke setter pris på humlebomber. Er det noen andre humler som kan passe sammen med Chinook og Motueka? Kan jeg tilsette litt cascade eller citra?

En annen ting jeg har lurt på siden jeg skrev innlegget i går, er om det kan være en ide å prøve å balansere oppskriften til å være litt for lys? Da kan jeg kanskje koke litt malt som gir rødfarge i litt vann og tilsette i gjæringsdunken om det blir for lyst?
 
Lagde nylig en APA med chinook i bunn, og cascade og citra som aroma, en kombinasjon jeg likte veldig godt. Frisk, litt syrlig og masse sitrus. Like mengder av begge 15, 5 og 2 minutter før flameout. Men 89 IBU er kanskje litt voldsomt for litt sartere ganer?

Hvis du demper den litt kan den kanskje gå lettere med pinnekjøttet også.
 
Ingen som har erfaringer rundt rødfarge eller "etterjustering" av farge etter at vørter er ferdiggkokt (å koke f.eks. litt roasted barley&special-B separat og tilsette gjæringsdunken)?
 
Veldig kul idé med ICa, er spent på å få høre hvordan det gikk seg til.

Noe å tenke på om krydder: Styr unna de tradisjonelle julekrydderne, og tenke ut av boksen? Hva med å bruke en belgisk gjærtype som feks Rochefort bruker for å få den utpregede fiken/daddelsmaken? Mange kan forbinde denne smaken med jul, og den går garantert fint sammen med feks kalkun og ribbe.

Farge: Hva med konditorfarge av høy kvalitet, eller er det juks? Kjøp feks Wiltons. Blir skikkelig blodrødt, ikke slik rosa/utvaska rødt som den vanlige dagligvarekonditorfargen.
 
Kul idé. Selv har jeg planer om å lage en DIPA snart, og fikk nå lyst til å lage den rødere enn planlagt :)

Maltsortene nevnt over skal jo gi litt rødfarge, men kanskje også litt røstsmak. Hva med Carafa Special? Skal jo gi mer farge enn smak. Gir ikke rug litt rødfarge også? Sjøl så ville jeg droppet krydderne, med mindre du har noe som kommer til å passe bra. 
 
Denne ble brygget på søndagen, men litt justert i forhold til oppskriften ovenfor.

Da jeg ikke hadde erfaring med rødfarge og Norbryggforumet var nede, kjørte jeg igang et rødfargeeksperiment på fredagen. Skal legge ut bilder fra mobilen etterpå.

Jeg gjorde to forsøk:

1) Jeg steepet små mengder av Special-B, roasted barley og red crystal hver for seg. Jeg hadde 1 gram malt i en halv liter vann (ca 70 grader) og lot dette stå til det kjølte seg ned før jeg hadde det over på kjøkkenglass. Utvidet forsøket til også å prøve med 3 og 6 gram Red Crystal. Konklusjonen var at Roasted Barley og Red Crystal var de som gav mest rødlighet. Special B var mer gul. Gjorde også et forsøk med knuste nellikspikre for å se hvordan de påvirker fargen.

2) Jeg laget en mikro-batch av oppskriften over (med unntak av krydder, litt mindre humle). Skalerte ned oppskriften til 1 liter og mesket dette i stekeovnen. Kokte vørteren i en time med litt humle (for å få litt humlegrums). Etter koking og avkjøling tok jeg litt av vørteren på et kjøkkenglass, mens jeg helte resten på en erlendmeyerkoble, tilsatte nesten en hel pose Nottingham gjær og satte det til gjæring i 30 graders vannbad. Etter et døgn med gjæring kjølte jeg ned ølet og helte over på kjøkkenglass for fargesammenligning. NB, dette skulle ikke drikkes, eksperimentet var kun for å vurdere fargen på ferdig øl!


Basert på forsøkene byttet jeg om på mengdene med Special-B og Red Crystal i oppskriften. Lurer på om jeg reduserte litt på mengden roasted barley også for å få ned totalmørkheten. Kan legge ut endelig oppskrift senere i dag.

Tilsatte knust koriander, revet appelsinskal og to knuste nellikspikre 1 min før kokeslutt. Luktet helt fantastisk av vørteren! Om lukt og smak fra ferdig øl ligner på vørterlukten tror jeg dette blir veldig bra.
 
Test 1: 1g/0.5l
7ahutery.jpg

Nellik:
y4u8u8e7.jpg


Mikrobatch:
Kjøling
uguqapeh.jpg

whirlpool:
yjusuja2.jpg

Vørter:
u4eju6ub.jpg

Gjæring
peryva3a.jpg

Ferdig øl
y5a7yje4.jpg


Tilslutt en test fra bryggedagen med vørteren som gikk i gjæringskaret:
qe9upyqu.jpg


Fargene er nok ikke helt riktig gjengitt på bildene, men forholdet mellom bildene bør være greit for sammenligning.



Sent from my HTC One X using Tapatalk 2
 
andersreve skrev:
Veldig kul idé med ICa, er spent på å få høre hvordan det gikk seg til.

Noe å tenke på om krydder: Styr unna de tradisjonelle julekrydderne, og tenke ut av boksen? Hva med å bruke en belgisk gjærtype som feks Rochefort bruker for å få den utpregede fiken/daddelsmaken? Mange kan forbinde denne smaken med jul, og den går garantert fint sammen med feks kalkun og ribbe.

Farge: Hva med konditorfarge av høy kvalitet, eller er det juks? Kjøp feks Wiltons. Blir skikkelig blodrødt, ikke slik rosa/utvaska rødt som den vanlige dagligvarekonditorfargen.

God ide med å bruke belgisk gjær i stedet for krydder. Desverre er det for sent for denne batchen. Har du forslag til gjær jeg kunne brukt (hvilken bruker Rochefort)?
 
Har dessverre ikke tips om gjær, har ingen kunnskaper. Forholdet drukket øl : brygget øl står i ca 1000:1, så foreløpig er jeg mer kjent med å smake enn å få ting til å smake. Lykke til!


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Tilbake
Topp