Innspill/kommentarer på smaksatt porter

Heisann,

En av vinterens bryggeprosjekter for meg (og noe av mine medbryggere) er å lage en serie porter som skal smaksettes på forskjellige måter.
Ønsket er å lage et antall forskjellige smaker basert på samme grunnoppskrift.

For å kunne lage flest mulig smaker uten alt for mye arbeid er planen å gjøre tilsetningene under gjæring der hvor det er mulig.
Da kan jeg meske og koke i større volum enn jeg trenger av hver smak.

Varianter som jeg tenker på / vurderer er:
  • Sjokoladeporter
    Enten "nibs" eller sjokoladepulver under sekundærgjæring

  • Kaffeporter
    Kaldtrukket kaffe under sekundærgjæring

  • Chiliporter
    Chili (muligens røkt?) under sekundærgjæring

  • Vaniljeporter
    Vaniljestang under sekundærgjæring

  • Bringebærporter
    Brinebærpure under sekundærgjæring

  • Appelsinporter
    Appelsinpure under sekundærgjæring

  • Honningporter
    Honning under sekundærgjæring

  • Røykporter
    Erstatter ca 20% av Pale Ale malten i basisoppskriften med Rauchmalt.

  • Baconporter???
    Erstatter all Pale Ale malt i basisoppskriften med Rauchmalt
    Jeg mener jeg smakte en Baconporter på Håndverkerstuene for et drøyt år siden.
    Den falt godt i smak, men jeg er usikker på om dette er rette måten å lage den på.
    Har sett artikler på nettet som anbefaler tørrhumling med stekt bacon, men er skeptisk til den varianten pga fettet.

Basisoppskriften er
5,22kg Maris Otter Pale Ale
0,43kg Crystal Malt 120EBC
0,17kg Caramalt 30 EBC
0,13kg Chocolate Malt 1000 EBC
0,06kg Roasted Barley 1300 EBC
0,04kg Black Malt 1300 EBC
33g Fuggle 4,2% - 60min
14,5g Challenger 7% - 15 min
12,5g Challenger 7% - 1 min
WLP007 Dry English Ale

Denne porteren (men med Weyermann's varianter i stedet for Thomas Fawcett som er planen nå) har vi brygget flere ganger og vært fornøyd med.

Er derfor først og fremst interesert i innspill / erfaringer rundt smaksettingene.

Derfor:
Er det noen som har erfaringer og/eller synspunkter på mengde av de forskjellige smakssettingene?
Og gjerne om det er spesielle varianter (f.eks type kaffe / honning) eller måter det bør / ikke bør gjøres på.

Ønsket er å få en porter med nyanser av disse smakene, ikke f.eks en appelsinøl med mørk farge.

Alle innspill tas i mot med takk.
-øystein :)
 
Anbefaler Chipotle-porter!
Men et lite tips på veien: vær varsom med å bruke samme grunnoppskrift til alt. Noen smakstilsettinger passer bedre med fyldige, søte portere, mens andre går bedre med en tynnere stout.

Du kan lese litt om erfaringer fra mitt liknende prosjekt her:
http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,7918.0.html
 
Hei,

Tatt litt tid å svare, men....

Har kommet et stykke lenger, men langt fra i mål.
Holder på å se rundt omkring på nettet (inklusive tråden "din") etter egnet mengde å tilsette av de forskjellige smakene.
Ønsker jo at smakstilseningen skal være en del av heleheten i smaksbildet, ikke ta over totalt.

Kommer nok med et nytt innlegg hvor jeg ber om tilbakemelding på mengder i løpet av kvelden eller helga.

For en småbarnsfar er verden full av andre oppgaver som ofte må gå foran bryggingen, og i tillegg komemr brygging tl PF konkurransen foran dette også, så når jeg får det inn i kalenderen er fortsatt usikkert. Men når man ikke har tid til å brygge kan man i hvertfall planlegge litt :)
 
Planleggingen går videre, og jeg har sett på mengder jeg skal bruke i bryggingen.
Har lest en god del på Nidveg sin tråd samt diverse andre steder for å få tips om rett mengde.

Som tidligere skrevet er håpet at den ekstra smakstilsetningen ikke tar over totalt, men heller blir en del av et balansert smaksbildet.

Så langt ser ideene mine ut som følger.
(Alt planlagt for 10 litersbatcher, som jeg eventuelt skalerer etter behov).


- Sjokoladeporter:
Kunne egentlig tenkt meg å "tørrhumle" med nibs, men har sett enkelte som har slitt med infeksjon.
Noen som har erfaring med dette?
Kan jeg evnetuelt legge dem i f.eks vodka i en hlavtime eller så for å desinfisere dem, eller vil de da smelte?
Alternativet er å ha i 100g rent kakaopulver ved flame-out, eller å løse koke opp i litt vann og tilsette dette.

- Kaffeporter:
150g grovknuste kaffebønner trekkes 3 dager i 2 dl vann og tilsettes rett før flasking.

- Chiliporter:
"Tørrhumle" med 3 chipotle.

- Vaniljeporter:
"Tørrhumle" med 3 vaniljestenger, splittet og trukket i litt vodka.

- Bringebærporter:
1 kg bringerbær lettknust og fryst. Tines og tilsettes under sekundærgjæring.

- Appelsinporter:
2 kg lettknust og fryst appelsin tilsettes under sekundærgjæring.

- Honningporter:
0,5 kg honing tilsettes når primærgjæring avtar.


Neste utfordring blir å få brygging til å gå opp med resten av livet :)
 
Da nærmer det seg, og bryggingen ser ut til å bli neste uke.
Fortsatt noen usikkerheter i forhold til hvordan vi tilsetter enkelte av smakene, men det får man jobbe med i helgen :)
 
Når det kommer til kaffen ville jeg traktet kaffen på vanlig vis, ikke kaldtrekt den (jf. Mikkeller og Alesmith).
 
Hold oss oppdatert. Veldig interessert å høre hvordan dette går, sitter å tenker på å lage kirsebær porter selv.
 
Odland skrev:
Når det kommer til kaffen ville jeg traktet kaffen på vanlig vis, ikke kaldtrekt den (jf. Mikkeller og Alesmith).
Da satser vi på det.
Blir jo raskere da. Hadde bare sett andre steder at man anbefalte kaldtrekking for å unngå for mye bitterhet fra kaffen, uten at jeg vet vha som blir bra. Men vi prøver, og blir det ikke bra brygger vi en gang til senere :)
 
Tilbake
Topp