Inspirasjonstråd for bruk av lageret.

Kold Brygg

Moderator
Vi har vel alle kjøpt malt, humle og gjær på impuls og uten plan. Jeg har ikke brygget så lenge men har allerede klart å bygge et lite lager. Nå er det på tide å legge litt planer for bruk av dette og jeg trenger inspirasjon og innspill fra forumets kreative og kloke hoder.

Så hvorfor ikke ha en egen tråd hvor vi lister opp råvarer vi egentlig ikke har en konkret plan for.
 
Jeg kan begynne :D

Humler uten plan
Barbe Rouge 100g (Fransk humle som skal brukes i Biere de Garde (enten blonde eller ambree), men den bør vel kombineres med en nobelaktig humle med en litt mer krydret/ uteaktig profil som f.eks. Strisselspalt/Aramis/Triskel, uansett vil jeg uansett ha en god del igjen).
Mistral 100g (samme som Barbe Rouge)
Monroe 100g (likte beskrivelsen, men har egentlig ingen plan, blonde, APA?)
Pacific Gem 100g (planen var å bruke disse i en NZ IPA, men etter litt sprikende tilbakemeldinger, ble de erstattet med Waimea. Nå har jeg ikke peiling. Kan de fungere i en Australian Sparkling Ale, stout/ porter eller Black IPA?)

Humler jeg har en slags plan for, men får jeg gode innspill hvor disse kan brukes i kombinasjon med de overnevnte endrer jeg raskt:
Ariana 100g (Tysk "Amerika" humle, planen er å lage en Trillium inspirert IPA som splittes i 2 jula spann og tørrhumles med forskjellige humler).
Amarillo 200g (egentlig ingen konkret plan, men det er lett å finne en IPA, APA eller hvete ale å putte disse i :) )
Columbus 300g (Se plan om Trillium IPA over.)
Comet 100g (siden jeg er litt short på Columbus går disse i Trillium IPA-ene)
Nelson Sauvin 100g (split i nevnte Trillium IPA)
Yellow Sub 100g (Tysk Amarillo-esque konkurrent. Vurderer en splitt med Amarillo, i samme oppsett som nevnte Trillium-klone.)

Har ikke mulighet til å lage øl med lager-gjær.
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp