IPA malt

Heisan brygget en IPA den 29 å satt den ferdig vørter malten til siden. Kjærringa fant da ut hun skulle lage brød å knekkebrød på det i dag. Men lukter på det nå så lukter det litt surt. Noen som har erfaring Me å bake på malt å evnt lukter osv. Er det dårlig å ikke kan brukes osv.

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

Det vil syrne ja, dersom du ikke bruker det med en gang, eventuelt tørker eller kjøler det ned/fryser det til bruk.

Ok så om det brukes i dag 2 dager etter brygging så går det fint å bruke det?

Tja, lukter det syrlig er det nok syrlig ;) Du får nesten bare teste og se om det smaker godt eller ei når det er ferdig :)

Takk skal sjekkes ut i løpet av dagen... Vinn vinn situasjon.. Endelig fått Me kjærringa litt meir på gli

Poenget var at den kokken lot masken stå tre dager for å få mer smak. Altså tror jeg det slettes ikke er noe problem å bruke etter et par dager;)

Blir vel som å bake med surdeig. der tilsetter man jo en bakterie kultur istedet for bake gjær. ville tro det kan bli godt

Jeg har blitt skikkelig dårlig av å få i meg resultatet av det som kan skje der. Ikke bruk det om det lukter mistenkelig, er mitt råd. Vent til neste brygg, og ta vare på masken på en ordentelig måte. Så kan du lage verdens beste knekkebrød, f.eks..

Men da kommer spørsmålet hva er riktig måte å. Behandle mesken på?! Lukta veldig surt smakte på deigen. Smakte veldig surt nesten litt muggent. Mistenker at d ikke blir bra men står i ovnen så får vi se.

Ta det du trenger med en gang du er ferdig, og sett det i kjøleskap eller frys det ned når det har avkjølt seg. Jeg har hatt det stående flere dager i kjøleskap.

Tilbake
Topp