Isinglass i IPA, fremdeles tåkete

Jeg brygget for litt siden en IPA som jeg ville ha noe klar når den var drikkeklar.
Nå er tiden kommet og den har karbonert naturlig i romtemp. Men har bommet litt da den var underkarbonert.

Sammen med sukkerlake heiv jeg i isinglass, flytende som jeg doserte med steril sprøyte.

Ut av fatet kommer en IPA som ikke ser ut til å ha sett isinglass i sitt liv. Den er totalt ugjennomsiktig.
Har nå stått i kjøleskap i ca 1 uke.

Mulig det er kjøletåke. Har skapet på ca 2 grader fordi jeg også lagrer en pilsner i det. :)

Smaken var ikke værst ihvertfall. En mellomting av apa og ipa. Memo til meg selv; "MER HUMLE!"

Det kan komme av mange ting... Dårlig cold/hot break, dårlig conversion i mesken som kan gi rester av proteiner og stivelse, pdiococcus-ifeksjon osv. Samt nettopp at heftig humlede øl gjerne får en kjøletåke pga huleoljer. Er den helt klar i romtemperatur er nok dette tilfelle. Er den forsatt tåkete i romtemperatur, er det nok et av de første alternativene. Jeg bruker aldri isinglass og av og til ikke klaringsmiddel i det hele tatt og jeg får stort sett klokkeklare øl. En annen ting kan være gjæren. Hvilken gjær bruker du? Jeg digger Wyeast 1272 American Ale II til APA og Am. IPA, den har veldig bra flokkulering (mer enn f.eks. 1056) og gir veldig klare øl i løpet av kort tid. Siden den dropper ut såpass fort, kan det imidlertid være lurt med en diacetyl rest.

Tilbake
Topp