Juleale - Noen som kan hjelpe?

Hei.
Tenkte jeg skulle få handlet inn til det som forhåpentligvis blir et behagelig og leskende juleale som "folk flest" kan trives med ved siden av ribba, julegaver og after eight, og trenger hjelp!

Jeg har aldri lagt noe lignende før, men etter å lest litt her på forumet ser det ut til at juleale bør lages omtrent slik:

1. Bør lages av basemalt som Munchner, Pilsner eller Pale.
2. Kan ha en liten andel spesialmalt for fylde, kropp og farge
3. Kan inneholde krydder
4. Skal ikke være bittert. Malt og krydder bør være i smaksbildet. Smaks og aromaumle kan/bør droppes. Humler med lavt alfasyreinnhold foretrekkes, og da gjerne "Noble" humler som  Saaz, Tettnager o.l
5. Gjær? (Her håper jeg US05 kan funke)

Ut i fra det ovenstående, og ved å holde med innenfor parameterene til "Christmas/Winter speciality spice beer" i Beersmith drister jeg med med følgende oppskrift.

Kan noen værså, værså snill å sjekke at jeg ikke ender opp med noe som ikke er typeriktig, eller at jeg har ingridienser som "kræsjer" med hverandre?
Jeg lurer særlig på det med å ha litt Saaz som smakshumle, og mengden krydder.
Er det forøvrig stuereint å bruke lakrisrot istedet for stjerneanis? I krydderdrammer og uttrekk gir førsnevnte en mildere og ikke fullt så tørr lakrissmak.

Type: All Grain Date: 20.08.2011
Batch Size (fermenter): 25,00 l
Boil Size: 32,00 l
Boil Time: 60 min
Final Bottling Volume: 23,00 l Brewhouse Efficiency: 73,00
Fermentation: Ale, One stage

Ingredients

Ingredients
Amt Name Type # %/IBU
3,00 kg Munich Malt (17,7 EBC) Grain                         54,5 %
2,00 kg Pale Malt, Maris Otter (5,9 EBC) Grain             36,4 %
0,50 kg Caramel/Crystal Malt - 60L (118,2 EBC) Grain   9,1 %
30,00 g Tettnang [4,50 %] - Boil 60,0 min Hop           15,2 IBUs
25,00 g Saaz [4,00 %] - Boil 15,0 min Hop                 5,6 IBUs
0,50 Items Anise, Star (Boil 30,0 mins) Spice  
0,50 Items Cinnamon Stick (Boil 5,0 mins) Spice  

1,00 tsp Irish Moss (Boil 10,0 mins) Fining 7

Beer Profile

Est Original Gravity: 1,049 SG
Est Final Gravity: 1,011 SG
Estimated Alcohol by Vol: 5,0 %
Bitterness: 20,8 IBUs
Est Color: 23,7 EBC

Puhh...snart jul :skitbra:

maltsammensettingen høres god ut den. personlig har jeg ikke prøvd krydder enda, så det vet jeg ikke...
Stusser litt på boil volum 32 liter- fermenter 25 liter. det gir mye avkok og/eller trub med 30+25 gram humle.....
jeg skal selv igang med juleale nå snart, men jeg satser på et øl med litt høyere FG og en alkoholstyrke rundt 5% også.
Lykke til med alen. :)

He...ja, fermentervolum må nok økes. Ved forrige runde fikk jeg nesten 27 liter til gjæring med 100g humle. Brukte da blomst som forøvrig funka mye bedre for meg enn de 2 foregående rundene med pellets.

Du sier at du vil ha en høyere FG. Har jeg skjønt det riktig hvis jeg tror at det betyr et fruktigere øl med mer spesialmalt? (ikke så mye sukker som gjærer ut)
...og er det lov å kikke på oppskriften din? ;D

Tilbake
Topp