Juleølene

joques

Dommer
Hei alle!

Da var juleølkonkurransen overstått, og resultatene lagt ut.

Det som var veldig morsomt i år, var at relativt ferske bryggere leverte veldig gode øl, og kom høyt på lista :)

Det virker som om det var noen deltakere som slet litt med flasketappinga, for noen av ølene hadde surnet litt, og man må vel anta at det var under flasketappingen at litt uhumskheter fulgte med og utviklet litt syre av ymse slag. Så litt mer øving med Beer Gun eller mottrykksfyllere er kanskje å anbefale :)  Men dette vil stå nærmere spesifisert i dommerskjemaene, som vi sender ut til rette vedkommende i stedet for å poste dem til allmen beskuelse.
 
...og så må jeg bare gi litt ekstra omtale til Gahr, som leverte en fantastisk juleale - og hvis jeg selv hadde vært med og dømt ville den nok fått enda litt høyere poengsum :)
 
Som en fotnote til resultatlista på websidene bør det kanskje presenteres litt bakgrunn for utdeling av gull, sølv og bronsemedaljene....?! Det er jo ikke sikkert det er alle som har fulgt med på diskusjonene her på forumet, og synes kanskje det ser litt rart ut at vinneren av den ene klassen fikk gull men ikke den andre (må innrømme at jeg stusset litt selv før jeg fikk tenkt meg om...! :)

Lars
 
Hmm, ja, kanskje ikke dumt. Hvis noen føler seg kallet til å sammenfatte det helt kort? :)  Nei da, jeg kan ta det i kveld, jeg.
 
Vi snakket om dette for et par måneder siden, her er et kort sammendrag.

Det utviklet seg en følelse blant dommerne at i gitte situasjoner kan det skje at øl premieres med medaljer (nå deler vi jo ikke ut fysiske medaljer i edle metaller, da, vi snakker her om "virtuelle" medaljer) selv om de ikke oppleves som "verdige". Vi diskuterte dette mye fram og tilbake, lot oss delvis inspirere av svenskenes noe infløkte system, og kom fram til følgende: For at et øl skal få gull, må det ta minst 40 poeng. For sølv, 35 poeng og for bronse 30 poeng. Vi snakker her selvsagt snittsummen fra alle dommerne.

Dette er ikke for at vi vil være kjipe eller henge ut noen, men vi føler at de gjeveste "diplom-metallene" skal være noe å strekke seg etter, noe man virkelig kan skryte av. Dermed kan det skje at ikke alle "pall-plasseringene" (dæven, så mange eufemismer man må ta i bruk bare fordi vi ikke har budsjett til å dele ut ekte medaljer!) blir tatt i bruk, spesielt når det er få påmeldte øl, slik det f.eks. var/er på juleølkonkurransen og visse upopulære underklasser i NM i brygging.

Nå er det jo mye vanskeligere å diskutere disse tingene i forbindelse med helt konkrete konkurranser, da er det mye fortere gjort at noen føler seg tråkka på tærne, det var derfor jeg prøvde å ta dette opp på et tidspunkt da det ikke var konkurranse, slik at vi kunne snakke om de prinsipielle tingene uten at det sto konkrete ting på spill. Men når opptil flere nå har kontaktet meg og uttrykt en viss forvirring, så er det vel bare å la det stå til :)

Som sagt: dette er ikke for å være vanskelige, og hvis noen føler seg urettferdig behandlet, så er det bare å kontakte meg privat.
 
Tilbake
Topp