Juleøltest i dagens VG

Eduard

Norbrygg-medlem
Det ser ut til at VG har tatt årets juleøltest på alvor. Samtlige brygg fra butikk- og vinmonopolklassen ble testet av et panel hver, som bl a besto av Gustav Jørgensen, Knut Albert Solem, Eline Schulstock og vår egen Andreas Hegermann Riis. Ølet ble blindtestet, og kanskje Andreas kan si noe mer om det. Et annet sted i samme avis er det også et intervju med Gustav, som nylig har utgitt en interessant ølbok.

Vinnerølene var forøvrig Nøgne Ø / Stone Brewering Company / Jolly Pumpkin Brewings 'Special Holiday Ale' (polklasse), Berentsen 'Rogalands Juleøl' (butikklasse), Mack 'Freeze Julebrygg' (alkoholfritt).

Jeg fant ingenting om noen av delene i VG nettutgaven, så her gjelder nok 'løp og kjøp'  :heygrr:

Så det vi kaller «spesialjuleøl» ble vurdert sammen med tradisjonelle juleøl? «A collaboration ale between Jolly Pumpkin / Nøgne-Ø / Stone with chestnuts, juniper berry, white sage & caraway seed and 25% rye malt.» Det er jo rimelig fjernt fra tradisjonelt juleøl, men jeg ser at Aperitif anbefaler det til pinnekjøtt.

Jeg har ikke smakt på mye av juleølet i år, men syntes testen mistet en del troverdighet på at de ga Ringnes sitt butikkjuleøl terningkast fire. Det smaker som Tuborg med sukkerkulør: ingenting.

Det er et poeng å ha i bakhodet at deltakere i slike tester ofte får føringer på hvordan de skal gi karakterer. Ikke sånn å forstå at de blir pålagt å gi gode karakterer til spesielle øl, men snarere at de blir bedt om å bruke hele skalaen fra 1-6 for at leseren skal kunne skille mellom ølene i testen. Slik sett kan øl i en klasse gjerne få ufortjent høye karakterer i forhold til øl i andre klasser som egentlig er bedre. Poenget er å vise hvordan øl i samme klasse er rangert, ikke nødvendigvis hvordan de kommer ut av det sammenliknet med øl i andre klasser. F. eks. vil man vel neppe sette like stor pris på en Santa Clausthaler med en treer på terningen (en tenkt verdi) som en juleøl i polklassen med samme treningkast. Det er heller ikke nødvendigvis poenget å sammenlikne øl fra forskjellige skatteklasser. Terningkastene brukes fordi det er noe avisleserne er vant til å forholde seg til. Om man hadde bedømt alle skatteklassene likt, hadde man fort endt med svært lite spredning i enkelte klasser. Skal man nyansere videre, bør man bruke et langt videre poensgsystem. En annen faktor er selvsagt forholdene for testdeltakerne i det de tester ølet. Her er det mange ting som kan være avgjørende for hordan man faktisk opplever et øl. Det at man også utfører en blindtest er også ganske avgjørende. Fordommene man måtte ha (forsåvidt ofte med rette!) mot bestemte merker spiller da ikke inn, og man ser ofte at man bedømmer "dårlige" øl snillere enn man kanskje ellers ville ha gjort. Finleste ikke hele testen da jeg kjøpte avisutgaven, men jeg synes absolutt den er en av de bedre som har blitt utført de siste årene; den er seriøst lagt opp, med kunnskapsrike folk, og de gir ikke deltakerne altfor masse å smake på. 

Gode poeng, Gahr. Jeg har som nevnt ikke smakt på så mange av årets øl, men syntes Ringnes' butikkøl var skuffende. Det var rett og slett ikke juleølsmak på det. Hansa sitt, som juryen bedømmer som «for søtt», er selvfølgelig mye søtere -- som juleøl skal være -- men også det veldig kjedelig.

Jeg bør vel føye til at de eneste juleølene jeg selv har smakt til nå i år (foruten mitt eget), er Anchor, Nøgne Ø Special Holiday og Stone Special Holiday. Ha rett og slett ikke giddet å kjøpe butikkøl eller de tradisjonelle på Polet ennå...

Tilbake
Topp