Juleporter

Sobr

Hei og hå,

Nå begynner det å nærme seg jul og planen er å lage litt øl så nissen blir glad. Er redd for at det litt for mange smaker. Ideen er en kompleks kryddersmak med litt frisk appelsin. Noen invendinger?

50Liter OG = 1.052-56 IBU=22 Gjær: WLP002

10 grankvister (ca 30 cm lange) trekkes i meskevannet før korn går oppi (ca 20 min)

82% pale
9% krystall (150ebc/56L)
5% krystall (400ebc/150L)
4% sjokolade (1025ebc/385L)

Kok:
40g northern brewer 16 IBU 60min
50g ekg 6 IBU 15min
12g stjerneanis 2min
3g kardemomme 2min
110g appelsinskall 2min

Sekundær bøtte 1:
1.5 vaniljestang
800g svisker deglasert i rødvin

sekundær bøtte 2:
1.5 vaniljestang

Jeg lagde et krydderjuleøl før jul 2014 med noe jeg antok å være nokså beskjedne mengder krydder... Etter 1.5 år modning er den "snart der" ;)

--
Sendt fra mobiltelefon med Tapatalk

Er nettopp det jeg er litt redd for at skal skje, men hva tenker du er fordelaktig å gå tilbake på? Alt? Jeg har ikke brygga med noen av de kryddra så jeg aner ikke hvordan de oppfører seg i øl; hovedsaklig tenkre jeg på anis, kardemomme og appelsinskall for sviskene og vaniljestengene kan jeg bare fiske ut av sekundær

Mitt tips er å bruke Mandarina Bavaraia og/eller Wai-Iti som smaks og aromahumle, gjerne litt tørrhumling og. Nå vil jo disse fade litt etterhvert som ølet lagres, men det sitter igjen en fin appelsin/mandarin-touch.

Ja egentlig. Hvis du vil prøve litt forskjellig kan du lage en "te" med krydrene og putte det i spann 3.

Jeg angrer litt på at jeg ikke lagde en krydderfri variant i tillegg, som en referanse, så jeg vil anbefale å sette også et spann 4 uten ekstra tilsetninger.

--
Sendt fra mobiltelefon med Tapatalk

Tilbake
Topp