Kalibrering av Øchelvekt

Min øchelvekt viser 1.004 i vann ved 20 grader. Er det da så enkelt som og bare legge på vekt i form av teip?? Det er kansje en mer anerkjent måte å gjøre det på?

Tror de fleste bare trekker fra siden skalaen kanskje er feilflasert i røret, men set kan også hende det er for lite vekt i røret, da er det korekt å legge på vekt så den må skjekkes på en kjendt antall grader, fx 100 gr. sukker i en liter vann som skal gi ca 1034, kommer an poå volumet av 1 g sukker men mener det var 0,640 liter

Gjør som Oddvar sier; trekk fra 4 oechslegrader på alle målinger. Det er nøyaktig nok.

De rådene som er gitt er sikkert mer en godt nok, men siden jeg sitter her i feberørska vil jeg føye til følgende:
Man må nesten anta at skalaen i vekten skal stemme sånn nogenlunde. Om den ikke skulle stemme så er det noe galt med volumet på vekten, og det får man da ikke håpe. Sjekk med kjente graviteter og avlesning (Se over). Det å legge til vekt skulle også gå helt greit (forutsatt at volumet er korrekt, noe som fører meg over til det andre poenget...) forutsatt at vekten legges til et sted på vekten som ikke kommer i berøring med vesken.

Et nytt håndtak kanskje?

JonP

JonP skrev:
De rådene som er gitt er sikkert mer en godt nok, men siden jeg sitter her i feberørska vil jeg føye til følgende:

Svineinfluensa?

Ikke det at man måle om man har svineinfluensa med en Oechselvekt  ::)

Jeg har vel en 3-4 brygg bak meg med den unøyaktig øchelvekten. Skjønner nå hvofor jeg nesten aldri kommer under 1.015.
Men takk for mange gode svar:)

ThomasRS skrev:
Min øchelvekt viser 1.004 i vann ved 20 grader. Er det da så enkelt som og bare legge på vekt i form av teip?? Det er kanskje en mer anerkjent måte å gjøre det på?

Jeg har brukt NEN eplejuice, den holder 11 Brix som er ca 1044 i oechlegrad.

(kilde: prod ansvarlig for juicefabrikken)

Tilbake
Topp