Kan en ale gjære for lenge?

erik

Hei

Har hatt en ale på dunk i 26 dager. De første to ukene gjøret den på ca 23 grader og etter det har den stått i kjelleren på 15 grader. Brygget ble tappet om da jeg satte det i kjelleren. Jeg var nede og smakte på brygget i dag og jeg syntes det var en sur ettersmak i brygget som ikke var tilstede for et par uker siden. Det var tydelig plopping i vannlåsen i dag, så det virker som gjæringa pågår fortsatt. Det skjer mye for tida så jeg har ikke tid til å flaske om en uke. Noen som har erfaringer rundt en ale som står lenge på dunken.

erik skrev:
Hei

Har hatt en ale på dunk i 26 dager. De første to ukene gjøret den på ca 23 grader og etter det har den stått i kjelleren på 15 grader. Brygget ble tappet om da jeg satte det i kjelleren. Jeg var nede og smakte på brygget i dag og jeg syntes det var en sur ettersmak i brygget som ikke var tilstede for et par uker siden. Det var tydelig plopping i vannlåsen i dag, så det virker som gjæringa pågår fortsatt. Det skjer mye for tida så jeg har ikke tid til å flaske om en uke. Noen som har erfaringer rundt en ale som står lenge på dunken.

Hvilke gjær har du brukt ?
Hva var OG ?
Målte du SG i dag ?

Jeg har aldri hatt problemer med desinfisering og brygget smakte perfekt ved omtapping. Teoretisk sett kan det vel bli infisert med omtapping men det er jo lite enkle sukkerarter i øllet på dette tidspunktet så jeg tror sjansen er lav for det.

Jeg vet ikke hvor mange ganger det har vert sagt på dette forumet. Men plopping i gjærlåsen er ikke et tegn på om gjeringsprosessen pågår. Noe veske i gjæringsdunken vil fordampe og da blir det mere trykk i tanken som gjør at det plopper i gjærlåsen. Når gjæren er veldig aktiv så vil det selvsagt utvikles mere co2 som sørger for at det blir mere overtrykk i dunken.  For og holde kontroll på gjæringsprosessen så må man faktisk holde et øye på  gravity i vørteren. Gjæring er ferdig når den forandringen stopper.

Det er helt riktig at forsiktig plopping i gjærlåsen kan skyldes temperaturforandringg som driver ut gass fra ølet eller endrer volumet. Derimot er det ei overforenkling å si at gjæringa er ferdig når gravity ikke forandres. Det kan fortsatt pågå prosesser i ølet, der gjær er viktig, som for eksempel reduksjon av diacetyl eller acetaldehyd. Fjerner du ølet fra gjæren før dette er ferdig, er det sannsynlig at du ender opp med et øl som har bismaker.

Når det er sagt, så tror jeg Erik skal bekymre seg mer for autolyse enn diacetyl etter 26 dager på såpass høy temperatur.

Hmmmm.... har hvertfall gjæret ved veldig høy temperatur, nå burde ikke ølet bli surt av den grunn, men ville helt klart valgt en lavere temperatur å gjære ved.
Du har nå nådd en "Apparent Attenuation" på 79%, gjæringen burde normalt roe seg, spesielt med tanke på at det har gått 26 dager.

Kan i høyeste grad være infisert selv om det er lite enkle sukkerarter igjen.

Uten å ha smakt er det ikke alltid lett å vite, at den har stått i 26 dager er ikke i seg selv ett problem, du har jo også stukket om så
den har jo ikke stått på gjærkaken i 26 dager.
Autolyse ville normalt ikke føre til syrlig smak.

Instinkt: Infisert.

Tilbake
Topp