Karbonere på flaske - for varmt?

Stig Aa.

Norbrygg-medlem
Har i det siste skrudd opp tempen når jeg flaskekarbonerer for å få litt mer fart i sakene. To spørsmål dukker opp.

1. Dersom den er ferdigkarbonert (nok kullsyre) etter feks fem dager - er det noe poeng å la det stå lengre? Er det noen andre prosesser som også skjer, som man bør vente på? Eller er det bare å sette det kaldt?

2. Finnes det en øvre grense for hvor varmt det bør/kan stå? Har begynt med 30 grader.

Prøvde å gjøre som nøgne ø sist og kjøre på med 35 grader. Massiv fail. Fikk ikke noe svar i tråden min ang hvorfor, men mistenker det var for fort fra CC til 35C.

Angående det du spør om. Hvis den er ferdig karbonert, som i at du vet alt sukkeret er spist opp ser jeg ingen grunn til å la den stå lenger, det vil bare ødelegge ølen, selv om i babysteps

Snakker vi NØ og 007
Kan jeg rapportere at mine to siste flasker med God Jul'08 har vært overkarbonert
For å gjøre en "lang" historie kort; null kullsyre etter 14 dager, vendte flaskene opp/ned en gang og
uka etter var det tegn til kullsyre
Får håpe det bare gjelder de to siste og ikke hele jula som går i vasken :-/
for smaken er tiptop

Min var us-05. Hvis det var mitt innlegg du refererte til.

Men overkarbonert, du får jo ikke mer bobler enn du tilsetter sukker? Hvis du tappet en øl som var ferdig.

Var vel kanskje mer myntet på tråden det var linket til,
men uansett
En liten status rapport

Tilbake
Topp