Karbonering på fat i minusgrader

Hei, jeg er ny her på forumet, men har lest det flere ganger i nød. Så på tide å bli med

Etter fem år med brygging fikk omsider ut fingern og kjøpte meg fat (møkk lei av å vaske flasker) første to bryggene på fat er Nordic Noir (2 volumer co2) og Lucky Jack (2,5 volumer co2) de ble fatet samtidig og ble plassert i det gamle kjøleskapet mitt i garasjen der tempraturen skal være 4 grader. Fant ut i dag morges at temperaturen plutselig var -5 forsi 40w pæren min (varmekilde) hadde konka. Spørsmålet er, hva gjør det med ølet på fat, har det noe å si for karboneringen?

Neste spørsmål: jeg var på matbutikken for å kjøpe ny pære (covid-19 har stengt slt annet, der var kraftigste pæren 11w (og viste seg i ettertid å være bevegelsesstyrt så helt ubrukelig) er det noen som har noen tips til varmekilder? Jeg har bestilt denne: https://www.teknikkdeler.no/nedis-v...MI3--k-Pe-7gIVAtiyCh2MEAa5EAQYAiABEgI0SvD_BwE men lurer på om det er litt overkill...

Setter pris på svar
 
Mange løsninger på varmekilder, søk så skal du finne noe som passer deg.

Dersom temperaturen blir lavere enn du tenkte, må du redusere trykket ellers vil du få høyere karbonering enn du tenkte (og raskere). Lett å kompensere når du først begynner å bruke fatet.
 
Hei, jeg er ny her på forumet, men har lest det flere ganger i nød. Så på tide å bli med

Etter fem år med brygging fikk omsider ut fingern og kjøpte meg fat (møkk lei av å vaske flasker) første to bryggene på fat er Nordic Noir (2 volumer co2) og Lucky Jack (2,5 volumer co2) de ble fatet samtidig og ble plassert i det gamle kjøleskapet mitt i garasjen der tempraturen skal være 4 grader. Fant ut i dag morges at temperaturen plutselig var -5 forsi 40w pæren min (varmekilde) hadde konka. Spørsmålet er, hva gjør det med ølet på fat, har det noe å si for karboneringen?
Har du ikke gass tilkoblet, vil ikke noe skje. Ølet vil være akkurat likt karbonert når du får det opp på riktig temp.
Men står fatene konstant tilkoblet, er de blitt overkarbonerte.
 
Har du ikke gass tilkoblet, vil ikke noe skje. Ølet vil være akkurat likt karbonert når du får det opp på riktig temp.
Men står fatene konstant tilkoblet, er de blitt overkarbonerte.
Takk for svar. Fatene har stårt tilkoblet, litt over en uke da jeg oppdaget det. Bør gassen slåes av etter at man har fått riktig bar?

noe av utfordringen er at jeg ikke vet når temperaturen falt, det er kun de tre-fire siste dagene det har vært så kaldt at tempraturen nok har falt under null. Men da bør jeg kanskje koble de av gass nå, eventuelt teste karboneringsnivået?
 
Takk for gode svar, dersom den varmeovnen blir overkill eller ikke funker som antatt skal jeg teste ut noen av de andre forslagene
 
Ta av gassen, ja. Og sjekk karboneringen når du har fått riktig temp.
Er ølene overkarbonerte, må du enten tappe av øl eller slippe ut gass. Tar noen dager å "nedkarbonere".
 
Hei!
Jeg tror den varmevifta du har kjøpt er litt overkill. Det kan nok bli farlig varmt med 450 watt i et kjøleskap eller tilsvarende lite rom. Vifta har sikkert termostat som slår den av men svikter den er det for mye effekt på. Jeg har også brukt 40 watts pære med hell tidligere og det ga nok varme i en liten fryseboks.
 
Jeg bruker 50W varmekabel til tempstyring i et 180cm høyt kjøleskap, holder fint 20C over romtemp med det så trenger virkelig ikke mye effekt!
 
Hei!
Jeg tror den varmevifta du har kjøpt er litt overkill. Det kan nok bli farlig varmt med 450 watt i et kjøleskap eller tilsvarende lite rom. Vifta har sikkert termostat som slår den av men svikter den er det for mye effekt på. Jeg har også brukt 40 watts pære med hell tidligere og det ga nok varme i en liten fryseboks.
Viften har egen termostat, men jeg bruker også en sånn termostat som regulerer temperaturen uten om dette, så to termostater bør vel holde :)
 
Du kommer uansett til å få jo-jo temperatursvingninger med så mye effekt og restvarme når den skrus av
 
Du kommer uansett til å få jo-jo temperatursvingninger med så mye effekt og restvarme når den skrus av
Jepp, det ble ingen umiddelbar suksess. Temperaturen er i hvertfall ikke -8 lenger, men +7 og så ned i + 2 før ovnen skrur seg på. Men men finner nok noe annet å bruke den på.

Innen andre ting som kan gå galt gikk CO2 tanken tom i går, det var en strek i regninga etter kun to fat... får finne et sted å fylle den opp.
 
Tilbake
Topp