Karbonering på fat, then what?

Har tappet en Saison på fat (19l.), satt kaldt (10 gr.) og satt på ca. 1.2 bar. Det skal stå en uke. Then what? Skal jeg la fatet fortsatt stå med 1.2 bar, eller skal jeg justere det ned til noen få psi kun for å ha litt trykk slik at det holder seg tett? Har to andre fat som er karbonert med sukker. Disse har jeg stående med 0,1 bar, men synes det ene (pilsner) begynner å bli litt dau. Kan jeg karbonere den opp?

Du må ha trykk på fatet uansett karboneringsmetode ellers blir ølet dødt etter hvert.
Ved naturlig karbonering brukes trykket til å tette lokket, ellers siver Co2 ut ved gjæringen og ølet forblir dødt.

Finn ut hvor mange volumenheter som anbefales i din saison. Sikkert rundt 3
Søk opp carbonation table og finn ut hvilket trykk dette tilsvarer på 1o grader

Det er normalt at fat står med det trykket du ønsker (dersom dette ikke gir store problemer for tapping av øl). Er ikke rart at en pils på o.1 bar mister futt over tid.

ferdig karbonert etter 1 til 2 uker.

Finn ut hvor mange volumenheter som anbefales i din saison. Sikkert rundt 3
Søk opp carbonation table og finn ut hvilket trykk dette tilsvarer på 1o grader

Det er normalt at fat står med det trykket du ønsker (dersom dette ikke gir store problemer for tapping av øl). Er ikke rart at en pils på o.1 bar mister futt over tid.

ferdig karbonert etter 1 til 2 uker.
Takk for denne. Tror jeg har truffet ok med 1.2 bar på 10 gr. Den pilsneren, kan jeg karbonere den opp igjen?

Ja. gi den co2.

Grunnen til at den blir daff er at når du tapper ut ølen av en tett co2-tank uten å fylle på igjen så må jo noe fylle opp tomrommet som ølen du tapper etterlater seg, og da blir det co2 fra nettopp ølen din.

Min Saison har nå stått på fat en uke med 1.1 bar trykk og 10 gr. Men den er litt dau. Hvor mye skal jeg øke trykket/evt. hvor mange dager til bør den stå før den er ferdig karbonert?

Er du veldig tørst kan du tappe av en førsteskvett nå får å få ut gjær og grums som ligger på bunn, og rugge litt på dunken med samme trykk Hans Einar sa.

Tilbake
Topp