Nøgne Ø selger selv noen kasser i tre, men det er til seks flasker og mest ment som gavepakning for ølet deres.
Løst basert på det designet spikret jeg selv noen stablebare kasser i tre, basert på billige lekter, og med plass til 12 flasker. Det var uutsigelig herlig å slippe å romstere rundt med pappesker, og i stedet ha noe solid og stabilt - spesielt i de fasene av prosessen der det kunne søles litt vann. Jeg har ambisjoner om å blogge om designet. Ulempen er at det tar litt tid å snekre sammen kassene. Med godt verktøy og litt effektivitet kan en verna bedrift tjene litt penger på det, og kassene behøver ikke å koste så mange tierne. Jeg tror NØ får dem fra en verna bedrift.
Når jeg tenker etter bruker vel også Klostergården håndverksbryggeri trekasser som er lokalt laget. Kanskje det er en opsjon for de som bor i rimelig nærhet derifra. Lars har kanskje mer informasjon?
Ettersom både NØs og HBs flasker vel egentlig er tyske panteflasker, så antar jeg at det må finnes noen løsninger for dette på det tyske markedet. Kanskje man kunne lett litt der?