Kjøleboks hvilken og hvor ?

J

Jan Morten

Pga dalende aktivitet fant jeg å gi bort mitt Nimbus bryggeoppsett til en vordende entusiast i sommer  :)
Jeg brygger nå batcher a 12l med DME og spesialmalt ved siden av.... kan vel innrømme at det ble noe stusselig  :jaha:

Er derfor på utkikk etter en kurrant løsning for mesking av opptil 4Kg korn.
Hvor kjøper dere Igloo etc i Noreg til vettug pris? Har noen en stående etter å ha investert i Speidel f.eks?
Er ikke verdens mest nevenyttige, men vi skal da få bøyd kobber-rør å montert kraner  ;)
Men altså egnet kjøleboks (tappekran) . . .  Hvor?

Må si jeg likte denne løsningen godt... Helt til jeg så fraktprisen  :eek:
http://cgi.ebay.com/5-gal-Mash-Lauter-Tun-homebrewing-beer-Allgrain-/300309026896?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item45ebd01850#ht_2798wt_905

Okei.

36qt hadde passet ypperlig (men fri for tappekran) Så er det utsolgt frem til 54qt altså 51l. Noen som benytter den og vil dele erfaring?
Tengte egentlig å holde meg på 12-15l batch her, og da vil vel kansje volumet i 54qt stjele endel varme (mye headspace)

På den annen side, en kan jo med iver legge i veg med Imperial brygging på denne  :jaha:

Edit: Har lest over forumet vedr meskekar. Moralen er søk først, spør siden  :idea:

Fant frem en Hyttekjele (25l) med kran. Har også noe motoroms-isolasjon (5cm) liggende etter motorbytte i seilskuta for et par år siden.
Kjelen er tynn-bunnet og således lite egnelig for koking (danser på plata) men som meske-kjele gjør den sikkert jobben.
Får ta en tur til VVS og finne noe kobber rør til drenering av vørter. Ved å splitte røret skulle det gå å lage en kon som kiles i avtapningsrøret
på kjelen. Bilder kommer etterhvert  :)

Tilbake
Topp