Kjøletåke i ekstraktbrygg.

Jeg har i det siste pga. ombygging i kjelleren holdt bryggeaktiviteten på et lavt nivå, men har brygget noen runder Muntons Continental Pilsner Kit fra EuroPris for å sikre sommerølet.

Har tidlig i min "karriere" hatt litt trøbbel med kjøletåke på all grain, men fikk etterhvert orden på dette med bedre kjøling av vørteren.
Nå har derimot problemet oppstått på ekstraktbrygget uten at jeg helt skjønner hvorfor.

Har jo lite eller ingenting å si for smaken, men det er jo mer morro å servere noe som ser bra ut.
Klart som kjøpepils etter to uker på flaske, grumsete som fy etter et døgn i kjøleskap. Blir litt bedre etter en uke med kald lagring, men langt fra så klart som før kjøling.

Husker ikke om jeg hadde det sånn når jeg brygga dette kittet for første gang. Tapper nå alltid noen glassklare flasker for å kunne følge med på utviklingen. Det gjorde jeg ikke før så mulig grumset jeg så før på ekstraktbrygg også var kjøletåke....
Brydde meg ikke så mye den gangen da det smakte helt strålende.

Noen som har noen tips til hva man kan gjøre for å unngå kjøletåke på ekstraktbrygg?

Brygger som anvist med unntak av et ekstra steg med kjøling hvis tempen er for høy....

Tilbake
Topp