Disse to polølene fra Mack er etter min mening såpass mangelfulle at jeg nesten vurderer å klage dem inn for forbrukerrådet. Greit nok at industrielle bryggerier vil hive seg på bølgen og lansere sine egne varianter av etterhvert mer populære ølsorter, men disse to er så dårlige at det er fornærmende. Derfor har jeg sendt e-post til Mack i dag (se under bildet).
Hei.
Forrige helg kjøpte jeg Mac IPA og Mack Witbier på Vinmonopolet. Etter å ha smakt dem begge, ble jeg så nysgjerrig på hva dere har tenkt med disse produktene at jeg bestemte meg for å spørre.
Saken er at, selvfølgelig uten å vite hva som faktisk er oppskriftene, kan jeg rett og slett ikke tro på at disse ølene er det dere sier at de er. Disse to produktene smaker så likt hverandre at jeg nesten mistenker at de faktisk er ett og samme produkt med forskjellig etikett. En årsak til det kan jo være at de begge smaker fryktelig lite. Utover det har jeg en liste med punkter til hver om hvor de bryter med internasjonalt annerkjente stilmarkører.
Mack Witbier
Mack IPA
For å være ærlig, så er jeg ikke sikker på om jeg hadde greid å skille dem fra hverandre i en blindtest. Hva synes dere egentlig selv?
Med vennlig hilsen Øyvind Nordhagen
Hei.
Forrige helg kjøpte jeg Mac IPA og Mack Witbier på Vinmonopolet. Etter å ha smakt dem begge, ble jeg så nysgjerrig på hva dere har tenkt med disse produktene at jeg bestemte meg for å spørre.
Saken er at, selvfølgelig uten å vite hva som faktisk er oppskriftene, kan jeg rett og slett ikke tro på at disse ølene er det dere sier at de er. Disse to produktene smaker så likt hverandre at jeg nesten mistenker at de faktisk er ett og samme produkt med forskjellig etikett. En årsak til det kan jo være at de begge smaker fryktelig lite. Utover det har jeg en liste med punkter til hver om hvor de bryter med internasjonalt annerkjente stilmarkører.
Mack Witbier
- Helt feil utseende, filtrert, uten gjærsediment, for mørk
- Ingen spor av proteintåke eller hvetesmak i det hele tatt
- Ingen fenoler som pepper eller fruktestere
- Ingen hint av korianderfrø eller sitrus
- Lite sødme og friskhet
- Litt høy alkoholstyrke
- Virker undergjæret
Mack IPA
- Nesten ingen humlearoma
- Alt for lav bitterhet
- IPA er tradisjonelt ikke filtrert
- Virker brygget på store mengder pilsnermalt
- Virker også undergjæret
For å være ærlig, så er jeg ikke sikker på om jeg hadde greid å skille dem fra hverandre i en blindtest. Hva synes dere egentlig selv?
Med vennlig hilsen Øyvind Nordhagen