Klar til flasking?

Hei,
Har et brygg stående på gjæringskar nå som etter planen skal flaskes imorgen.
Det har da stått i 2 uker.

"Problemet" er at det fremdeles bobler i gjærlåsen. Er kun et plopp hvert 2-3 minutt, eller kanskje litt lengre mellom.
Vil det være for tidlig å flaske allerede imorgen når det fortsatt er noe gjæringsaktivitet, eller kan jeg trygt følge planen om å flaske imorgen?

Det er snakk om et brygg på 23L med OG 1060. Gjorde en måling igår som viste en FG på 1010ish.
Har brukt wlp007 gjær og spannet har hele tiden stått i samme rom som holder ca 18C.

Hadde tenkt å flaske imorgen uansett, men vil gjerne ha innspill dersom dette er noe jeg bør vente med pga fare for flaskebomber e.l.

Fra 60-10 er meget bra utgjæring. Plopping i gjærlåsen er som sagt mange ganger ingen indikator. Jeg har aldri noen plopping.
Flask i vei du.

Ikke noe problem. Ølet er mettet med CO2, men med bare en boble nå og da er det nok ingen betydelig gjæringsaktivitet. Iallfall ikke ved så lav FG. Om du er ekstra nervøs, kan du alltids måle FG igjen om et par dager, og om den fortsatt synker lar du den stå litt til.

Flotte greier! Håpet egentlig på det svaret da jeg er ivrig etter å få flasket:)

Da blir det flasking av IPA'n ikveld.

Låner tråden litt jeg!

Har et ekstraktbrygg som nå ikveld vil ha stått og gjæret i 14 døgn.
Siden det er en IPA tilsatte jeg 30 gr humle (pellets) 5-6 dager ut i gjæringen.
Tok en måling i går kveld og det lå da på 1012.
Men, i tillegg til et tynt lag med "graut" på toppen var det fryktelig grumsete!
Antakelig humlerester.

Hva bør jeg gjøre?
Skal jeg bare la det stå i ro noen dager til til jeg nærmer meg 1006, med romtemp. 21-22 gr.?
Eller bør temperaturen ned noe?

Forhåpentlig vil ikke SG synke noe videre under 1012. Etter 14 dager bør ølet være helt utgjæret. Om du vil ha ølet så klart som mulig før du flasker, kan du la det stå en uke til, og gjerne sette det kaldt om du har muligheten. Grumset vil uansett falle til bunns i flaskene, men det er selvsagt best å ha så lite bunnfall som mulig.

Du har helt sikkert rett!
Bare meg og min u-kunnskap som mente det skulle lenger ned enn 1012.  :roedme:

Tar selvsagt en ny kontroll i kveld og er det samme resultat som igår,
setter jeg det kjøligerere noen dager til.

Vil grøten på toppen også forsvinne da, eller kan jeg bare flaske ølet selv
om det skulle være igjen noe?

Grøten vil sansynligvis i hovedsak forsvinne.
Er den der fortsatt, bør du pdøve å få med så lite som mulig av den. Dog ingen krise om noe blir med.

Jeg trer en (kokt)humlepose over heverten (delen man stikker ned i bøtta) når jeg skal flaske øl jeg har tørrhumlet for å unngå at partikler av humlen og evt. gjærklumper finner veien på flaskene.

Tilbake
Topp