Knekte av en bit av termometeret i meskeposen. Fortsette, eller dumpe?

Presterte å knekke av en liten bit av mitt termometer fra europris i meskeposen under mesking. Glasset er jeg ikke redd for , da det ikke vil trenge gjennom posen. Men hva med innholdet som også har komt i kontakt med vørteren. Vet at det er ufarlig innhold (termometer etter 1998), men vil det påvirke vørteren på noen andre måter?
 
Dump. Du vet ikke hva termometeret inneholder. Ifølge wikipedia har kvikksølv blitt erstattet med petroleumsdestillat (også giftig) eller alkoholforbindelser i små mengder. Om det er det siste, så vil det nok det meste fordampe i kok.
Jeg ville dratt til butikken og kjøpt ny malt.
Du trenger uansett nytt termometer ;-)
 
https://en.wikipedia.org/wiki/Alcohol_thermometer

Om det inneholder etanol er det jo ikke så mye å være redd for, men jeg er enig med @kruud at så lenge man ikke vet 100% hva det inneholdt er det vel best å bite i det sure eplet. Vet ikke hvor mye du har i meskeposen din, men noen kilo nytt korn er en relativt billig forsikring spør du meg.

Du trenger jo et nytt termometer også, så da får du kjøpt deg det i samme slengen!
 
Jeg ringte like godt gifttelefonen, og forklarte hva som hadde skjedd. Hun jeg snakket med mente på at de røde termometerene var spritbaserte, men var ikke bastant på dette. Det andre alternativet var petroleumsbasert termometere. Ingen av delene hadde noen spesiell forgiftningsfare (alkoholforgiftningen fra ølet var større for og si det sånn), men petroleumsbaserte produkter kunne sette noe smak selv ved små mengder.
Så da er spm, hva inneholdt mitt termometer :/ Det er det nok bare produsenten som kan svare på :)
 
Andre som har knust termometer fra Europris nylig har observert små røde dråper som fløt opp, dette indikerer petroleumsbasert innhold, alkohol løser seg greit i vann.

Konsekvensen av noen små dråper med oljebasert stoff i vørter jo umulig å forutsi uten omfattende studier, i kok og under gjæring er det meget kompliserte biokjemiske prosesser som foregår. F.eks. vil noen dråper olivenolje minske behovet for oksygen i gjæringskaret da gjæren nyttiggjør seg denne. Anbefales overhodet ikke.
 
Ah, der er det en god grunn til ikke å ta med trub og humle over i gjæringskaret
Glass feller ut først
 
Jeg smakte på det røde i termometeret, og det minnte mer om whitespirit enn etanol. Altså er det petroleumsbasert.
Jeg velger derfor å dumpe vørteren, da jeg holder med det "Noget Undergjæret" sier om de biologiske prosessene under brygging.
Takk for gode svar folkens!
 
Man vet hvordan det smaker ved at det har vært i kontakt med smaksløkene ved ett tidligere tidspunkt. For min del har det vært etter at jeg har vasket hendene med whitespirit, og tørket meg rundt munnen. Jeg har også fått mange andre petroleumsbaserte væsker i munnen når jeg har jobbet med biler og mopeder, og flere av dem har en fellesnevner når det kommer til smak, og et jeg smakte på fra termometeret minnte veldig om dette :)
 
Tilbake
Topp