Koking av vørt: Dampende eller fossende?

Har litt effektproblem. Har en 36l patina kjele og infuksjonsplate fra Wilfa ICP-2000. Virker ikke som jeg når nok effekt til å få skikkelig fosskok/rullende kok.

Hvor viktig er avdampning (damper på) kontra faktisk virkelig fosskoking. Får jeg nok faktisk vann-avdampning og DMS-avdampning om det bare syder/damper uten fosskok?

Nå oppe 97 grader og småbobler i bunnen på gryta, men ikke i nærheten av fosskokende og ser ikke ut som om det blir mer. Problem eller OK?

Du må måle før og etter volum under kok for å faktisk finne det ut. Alle kjeler er forskjellige, noen fordamer mer enn andre. 8% (pr time?) er tommelfingerregelen

Rekker dessverre ikke prøvekoke så stor mengde vann i kveld så får bli laktustesten av plata i morgen... Får også regne på avdapningsvolum da tror jeg...

Er du redd for å ikke få skikkelig koking, ha klar noen håndkler og noe klesklyper for å isolere rundt kjelen.

Jeg kjører på med et liggerunderlag rundt kjelen som jeg strammer til med jekkestropper for å minimere varmetapet under mesking, og for å få en brukbar koking. Funker fint :)

Når det er sagt kan det være 2000 W til en 36 liters kjele er noe i minste laget, gitt at du skal koke et volumet tilnærmet full kjele..

Tilbake
Topp