Kontinuerlig sirkulering

Finn Berger

Moderator
Det reklameres gjerne for bryggemaskiner med at de har mulighet til kontinuerlig sirkulering. Det er vel ei forutsetning for automatikken, for jeg ser ikke hvordan du kan styre temperaturen, og særlig ikke hvordan du kan stegmeske, uten å gripe inn fysisk hvis du ikke har pumpe.

Men det sirkulerer (sic!) også ei forestilling om at kontinuerlig sirkulering bidrar til bedre effektivitet, og folk som ikke brygger på maskin, styrer også gjerne med pumpe av den grunn. Jeg googla litt, og fikk opp et tonn av annonser med påstander om at resirkulering forbedrer effektiviteten - til dels dramatisk, til og med.

Det der har jeg alltid vært skeptisk til. Jeg strekker meg gjerne til å røre litt i mesken et par ganger underveis, men sjøl det er jeg ikke sikker på om egentlig har noe for seg. Og jeg får såpass høy effektivitet på denne måten - med batch sparging - at jeg har vondt for å tru at den kan forbedres noe særlig. (Fly sparging/kontinuerlig skylling vil derimot gi noe høyere effektivitet, men det er en annen sak.)

Når har bryggosofen Jordan Folks nylig gjennomført et exbeeriment med kontinuerlig pumping vs å gjøre ingenting, og resultatet var at resirkuleringa ikke hadde noen effekt på noe som helst.

Så det så:)!
 
Sist redigert:
Ikke mindre trub, klarere vørter/ øl heller?

De fleste bryggemaskiner har høyt og smalt maltrør. Utelukker ikke at sirkulasjonen er en fordel her.
Mengden trub står det visst det ikke noe om, men det må i så fall være minimalt.

Ser du på bildene, er det litt merkelig at det er partikler i den vørteren som har vært kontinuerlig sirkulert, samtidig som den ikke har den eplemostkarakteren som den ikke-sirkulerte har. Den er liksom både klar og forurensa. Fra den gangen jeg brygga på bb60 med pumpe, husker jeg at jeg fikk veldig fin og klar vørter, og det regner jeg med at folk som resirkulerer kontinuerlig på bryggemaskinene sine, også får. Nå får jeg like fin og klar vørter om jeg legger ned litt arbeid i å resirkulere noen ekstra liter manuelt, om jeg gidder. Det spiller neppe noen som helst rolle for noe som helst, men det er litt tilfredsstillende, så noen ganger gjør jeg det:).

De ferdige ølene ser helt like ut. Klarehet det har gjerne mer med trub fra kok å gjøre. Trub gir faktisk klarere øl - men med risiko for usmaker. Eller det er i alle fall hva det ser ut til å være enighet om blant ekspertene. (Jeg tviler på at det er forskjeller som de fleste av oss vil legge veldig mye merke til.)

Uansett, det har ikke noe med resirkulering å gjøre.

Jordan Folks brygger på en Clawhammer, som er litt spesiell. Den har en trådkurv, ikke et maltrør: https://www.clawhammersupply.com/products/digital-electric-120v-homebrew-beer-system Men det skulle ikke spille noen rolle. Resirkulering er ikke noe spesielt for bryggemaskiner.
 
det er nok ikke alle som greier å røre inn malten godt nok, da kan det nok hjelpe å røre mere eller sirkulere litt.
Jeg har nå bryggemaskin så sirkulering under mesking vil jeg nå altid bruke for å ikke ha stillestående vørt ved elementene.
Det høres ut som en god grunn:).

For ordens skyld: Jeg mener ikke å si at folk ikke skal/bør resirkulere. Automatikken i en bryggemaskin er vel nærmest avhengig av du gjør det, også - eller? Det som irriterer meg en del, og som jeg synes det er verdt å ta opp, er at en tvilsom påstand om økt effektivitet brukes som salgsargument.

Det kan vel også være verdt å nevne at resirkuleringa kan føre til problemer om du ikke gjør det riktig. En produsent hadde f.eks. veldig detaljerte instrukser om alt du måtte passe på.: Ikke starte pumpa med en gang, ikke kjøre den for fort, ikke starte den opp brått, tilsette mørk malt til slutt fordi den var mer finkorna og kunne skape trøbbel i bunnen av masken + et par ting til jeg ikke husker. Kanalisering må man også passe på at man ikke får.
 
Jeg stussa også på bildene. Det rimer ikke med mine tanker og erfaringer. Sirkulerer jeg får jeg klarere vørter. (Så sant jeg ikke overfyller maltkaret og får partikler under maltkurven). Partikkelstørrelsen som vises ser også større ut enn hullene i falskbunnen min.
Det gjorde at jeg ikke helt troddde på exbeermentet hans.

Jeg bruker en Grainfather 30. Den har smalt maltrør. Kjører jeg pumpa for fullt fra starten pumper den tørt over varmebunnen, evt overfyller maltkaret med en herlig blanding vørter og partikler. Derfor struper jeg resirkuleringen/slår av pumpa i lengre perioder.
Kjører den på fullt samtidig som jeg rører - da er jeg der og sørger for at det ikke går tørt. Kjører også ved temperaturøkninger. Etterhvert tynnes jo mesken ut, så det ikke er problem å kjøre pumpa mer. Det gidder jeg ofte ikke før mot slutten av meskingen; da rører jeg ikke, men kjører pumpa for å få klar vørter og få passe motstand for skylling. Resultatet er høy meskeeffekt og klar vørter til kok.

Det er altså ikke så ulikt det du gjør, Finn. Selv om jeg må resirkulere noe mer enn deg for å holde jevn temperatur, spesielt om jeg brygger ute i minusgrader.

Problemer er det relativt få av. Eneste jeg har erfart er å resirkulere for fort, slik at det går tørt over varmeelementene. Det er ikke spesielt smart.
 
Vi hjemmebrygere kombinerer ofte «mash tun» og «lauter tun» i ett. Derfor kan det være smart å gjøre begge deler: rører under mashing mens du passer på temperatur og circulere vort under separation. Pumper du for mye, så setter gristen seg fast.

De som bruker en herms setup både rører og circulerer under mashing og kun circulerer rolig under separation.
 
Vi hjemmebrygere kombinerer ofte «mash tun» og «lauter tun» i ett. Derfor kan det være smart å gjøre begge deler: rører under mashing mens du passer på temperatur og circulere vort under separation. Pumper du for mye, så setter gristen seg fast.

De som bruker en herms setup både rører og circulerer under mashing og kun circulerer rolig under separation.
Lauter tun er det vel ingen hjemmebrygger som bruker? Derimot kombinerer jo bryggemaskinene meske- og kokekjele, og det er vel det vanligste nå, har jeg inntrykk av.

Jeg blir mer og mer overbevist om at et enkelt gammaldags oppsett, og batch sparging, byr på færrest problemer - og best utbytte:). (Og så kan man jo forenkle ytterligere med no sparge.) OK, jeg har null termosatstyring, og må røre litt sjøl og holde oppsyn med temperatur - men jeg har total kontroll og null problemer. Og jeg får i meg alle de kaffekoppene jeg orker underveis, også;).
 
Hensikten med sirkulasjon er vel ikke utbytte, men å sikre jevn temperatur i hele gryta. Det er forbausende stor temperaturforskjeller fra topp til bunn, selv i en vanlig 5L kjøkkengryte. Og et smalt og høyt maskrør som i GF, vil jeg tro det blir veldig stor forskjell om man ikke sirkulerer eller røret ganske regelmessig. Jeg vet ikke om det vil ha noe særlig å si på hvor mye sukker du får ut, men kanskje for riktig type.

Nå skjønner jeg ikke helt oppsettet ditt. Jeg trodde du brukte "boil om bag"? Ta er det vel nok å løfte litt på posen for å sirkulere. Men det er kanskje ikke det du har?
 
Hensikten med sirkulasjon er vel ikke utbytte, men å sikre jevn temperatur i hele gryta. Det er forbausende stor temperaturforskjeller fra topp til bunn, selv i en vanlig 5L kjøkkengryte. Og et smalt og høyt maskrør som i GF, vil jeg tro det blir veldig stor forskjell om man ikke sirkulerer eller røret ganske regelmessig. Jeg vet ikke om det vil ha noe særlig å si på hvor mye sukker du får ut, men kanskje for riktig type.

Nå skjønner jeg ikke helt oppsettet ditt. Jeg trodde du brukte "boil om bag"? Ta er det vel nok å løfte litt på posen for å sirkulere. Men det er kanskje ikke det du har?
Googler du, finner du at det reklameres mye for utstyr med pumpe med at det gir økt utbytte. Men ja, jevn temperatur er et annet poeng.

Meskeoppsettet mitt består av en vanlig 36 liters kjele med kran og en falskbunn. Så bruker jeg meskepose av reint praktiske grunner. Da kan jeg senke maltet rolig ned i vannet - og løfte ut masken når jeg er ferdig med mesking og skylling. Men posen spiller ingen rolle for sjølve meskinga.

Jeg resirkulerer manuelt før tapping for å klarne vørteren - men posen sørger jo for at jeg uansett ikke får med partikler. Sånn sett har den en funksjon.

Jeg kjører batch sparging, og tapper altså ut to ganger. Så koker jeg i en annen kjele, en 60 liters SSbrewtech.
 
Googler du, finner du at det reklameres mye for utstyr med pumpe med at det gir økt utbytte. Men ja, jevn temperatur er et annet poeng.

Meskeoppsettet mitt består av en vanlig 36 liters kjele med kran og en falskbunn. Så bruker jeg meskepose av reint praktiske grunner. Da kan jeg senke maltet rolig ned i vannet - og løfte ut masken når jeg er ferdig med mesking og skylling. Men posen spiller ingen rolle for sjølve meskinga.

Jeg resirkulerer manuelt før tapping for å klarne vørteren - men posen sørger jo for at jeg uansett ikke får med partikler. Sånn sett har den en funksjon.

Jeg kjører batch sparging, og tapper altså ut to ganger. Så koker jeg i en annen kjele, en 60 liters SSbrewtech.
Jeg antar at du da også har en kjele til skyllevann?
 
Jeg resirkulerer manuelt før tapping for å klarne vørteren - men posen sørger jo for at jeg uansett ikke får med partikler. Sånn sett har den en funksjon.

Jeg kjører batch sparging, og tapper altså ut to ganger. Så koker jeg i en annen kjele, en 60 liters SSbrewtech.
Resirkulere, altså tapper ut og øser vann over masken?

Hvordan flytter du vørten fra meskekjelen til kokekjelen? Hvorfor ikke koke i meskekjelen - eller omvendt? Blir det ikke en unødvendig kjele å vaske?
 
Resirkulere, altså tapper ut og øser vann over masken?

Hvordan flytter du vørten fra meskekjelen til kokekjelen? Hvorfor ikke koke i meskekjelen - eller omvendt? Blir det ikke en unødvendig kjele å vaske?
Jeg må jo tappe ut, og jeg tapper ut i ei gjæringsbøtte - med slange for å unngå plasking. Fyller varmt skyllevann i kjelen, og så bærer jeg bøtta ut på kjøkkenet, der kokekjelen venter under kjøkkenvifta. Tapper fra bøtta med slange, og setter i gang oppkok. Imens tapper jeg så ut andre runde fra meskekjelen. Og mens det hele koker opp, tar jeg ut masken, og skyller posen og kjelen. Det tar ikke mange minuttene. Vaske gjør jeg aldri, det er ikke nødvendig. Og når bryggedagen er ferdig, har jeg bare igjen å skylle kokekjelen. (og litt annen opprydding, så klart. )
 
Når har bryggosofen Jordan Folks nylig gjennomført et exbeeriment med kontinuerlig pumping vs å gjøre ingenting, og resultatet var at resirkuleringa ikke hadde noen effekt på noe som helst.

Så det så:)!
Var med en kompis nedi byen her å brygga på utstyret hass her nylig. Kjelen fyres med gass, veldig effektivt og meskinga foregår i en slik svær "kjøleboks" Dit føres meskevannet oppi etter att malte er på plass så rørte han litt i starten mens han fylte i meskevannet. Kan ikke huske han åpna lokket å rørte flere ganger før vi overførte til kokekjelen.
 
Var med en kompis nedi byen her å brygga på utstyret hass her nylig. Kjelen fyres med gass, veldig effektivt og meskinga foregår i en slik svær "kjøleboks" Dit føres meskevannet oppi etter att malte er på plass så rørte han litt i starten mens han fylte i meskevannet. Kan ikke huske han åpna lokket å rørte flere ganger før vi overførte til kokekjelen.
Nei, jeg trur ikke det er nødvendig, men skal ikke ha ei veldig bastant mening om det. Jeg har ikke de kunnskapene i fysikk og biokjemi som skal til, men egne erfaringer, og hva mange andre sier, tyder på at det går fint å bare la mesken få være i fred. På den annen side sier en fyr som Marshall Schott - sjefsbryggosofen - at det å røre en del ganger er viktig for effektiviteten i systemet hans. Det stemmer altså ikke med mine erfaringer, men ... ? Mulig det har sammenheng med at han gjerne opererer med korte mesketider?

I en varm mesk er det vel hele tida en viss bevegelse, og om vi har ei forestilling om at det må store bevegelser til, så er jeg ganske sikker på at det ikke stemmer. Men det er mulig at mesketykkelse og temperatur kan spille en rolle. Schott skyller ikke, han kjører no sparge, så mesken hans er ganske tynn. Kanskje det er en del av forklaringa også. En tynnere mesk trenger jo noe lenger tid i følge lærebøkene.

En grunn til å røre når en ikke bruker pumpe er jo å jevne ut temperaturen i mesken, for det blir forskjeller når den står i ro. Om det spiller noen rolle, kommer vel an på hvilken temperatur du har som mål. Om du vil ha 67, og temperaturen varierer mellom 67 og 64, vil jeg tru at det har veldig lite å si, mens 63 og 59 kanskje blir merkbart. Men egentlig trur jeg det meste er gjort så lenge du treffer på innmesk. Temperaturen endrer seg ikke fort, og det aller meste av konversjonen av stivelsen skjer i løpet av den første tida. Effekten på enzymene, som jo er hovedpoenget med å meske inn på en bestemt temperatur, vil du også få relativt fort. Så nei, det der med at det er en så stor fordel å kunne ha en jevn temperatur, har jeg heller ikke overvettes mye tru på. Det plager i alle fall meg fint lite å finne at det er to-tre graders forskjell i mesken. Men jeg stresser en del dersom jeg ikke treffer innmesktemperaturen - litt avhengig av hvor jeg vil ha den. 68 grader er ikke så bra om jeg ville ha 67, mens 67 hvis jeg ville ha 66 spiller liten rolle. Det er fordi det er et "knekkpunkt" akkurat mellom 67 og 68 når det gjelder effekten på gjærbarheta, mens det er omtrent null forskjell mellom 66 og 67.
 
Sist redigert:
Var med en kompis nedi byen her å brygga på utstyret hass her nylig. Kjelen fyres med gass, veldig effektivt og meskinga foregår i en slik svær "kjøleboks" Dit føres meskevannet oppi etter att malte er på plass så rørte han litt i starten mens han fylte i meskevannet. Kan ikke huske han åpna lokket å rørte flere ganger før vi overførte til kokekjelen.
I en isolert beholder vil vanntemperaturen utjevne seg ganske godt i hele væsken. Det vil dog uansett skje et temperaturfall.

I en kjele hvor det stadig tilføres varme nedenfra, vil temperaturforskjeller på topp og bunn bli stor dersom det ikke sirkuleres.
 
Tilbake
Topp