Kraftig gjærsmak fra nylig brygget batch - er slaget tapt?

kjellebass

Norbrygg-medlem
Hei,

Jeg brygget en pale ale med masse humle, sitrongress og ingefær for ca. 1,5 måneder siden (https://www.brewtoad.com/recipes/pale-thai-summer-madness). Pga. av at gjæringen kræsjet med mine ferieplaner, ble brygget stående i samme gjæringsdunken i 3,5 uke (i ca. 20 grader celcius). Vanligvis stikker jeg om ølet etter at stormgjæringen er over. Ølet har nå karbonert på flaske i 14 dager. Jeg prøvde meg derfor på en smaksprøve i dag og ble dessverre meget skuffet. Ølet har en meget kraftig ettersmak av gjær som ødelegger smaksbildet totalt. Terningkast 1 så langt.

For å sitere boken "Ølbrygging - Fra hånd til munn" av Thomas Horne og Colin Eick: "Hvis du skal gjære lenger enn et par uker, bør du stikke om ølet til et nytt rent gjæringskar og la gjærkaka ligge igjen i den første. Øl som gjærer for lenge oppå sedimentert gjær, kan få uønskede smaker fra døde gjærceller".

Er problemet at jeg hadde brygget for lenge i gjæringskaret sammen med gjærkaken eller kan det være noe annet? Vil denne ettersmaken forsvinne på sikt eller er det bare å mate dodraugen med grusomhetene?

Mvh,

Kjell B.
 
14 dager på flaske er for lite til å dømme ølet. Gi det noen uker til før du tømmer ut. Er du sikker på at du har holdt 20C under hele gjæringen? I så fall vil jeg tro at dette ordner seg med tid. 3,5 uke er ikke nok tid til å få problemer med autolyse (gjærceller som dør).
 
Sett ølet til side og åpne den igjen om et par måneder. Første bastchen min smakte ingen verdens ting og var underkarbonert. Nå, fem måneder seinere, smaker den fortreffelig!

3,5 uker skal ikke forårsake mange problemer. Smør deg med tålmodighet! :)
 
14 dager på flaske er for lite til å dømme ølet. Gi det noen uker til før du tømmer ut. Er du sikker på at du har holdt 20C under hele gjæringen? I så fall vil jeg tro at dette ordner seg med tid. 3,5 uke er ikke nok tid til å få problemer med autolyse (gjærceller som dør).
Jeg gjærer ølet i kjelleren (betonggrunn rett på fjell). Der er temperaturen meget stabil på rundt 19-20 grader (selv om det er 30 grader utendørs). Har varmekabler, men ølet står litt opp fra gulvet. Forholdene tror jeg har vært strålende under hele gjæringsprosessen.

Skal gi den en måned. Om jeg ikke merker noen forskjell til da, så går den i vasken.
 
Sett ølet til side og åpne den igjen om et par måneder. Første bastchen min smakte ingen verdens ting og var underkarbonert. Nå, fem måneder seinere, smaker den fortreffelig!

3,5 uker skal ikke forårsake mange problemer. Smør deg med tålmodighet! :)

Jeg har tidligere hatt diverse usmaker når ølet har vært nybrygget, men denne gangen er det såpass mye at jeg ikke har stort håp om forbedring. Får bare vente og se. Har masse annet godt øl på flaske i mellomtiden. :)
 
Hvor nylig da? Har selv gått fra grain to glass på ti dager med wlp300. Gjærsmaken i glasset ble ok på dag 14 - ish.
 
Fraværet av hjerne må ha spilt meg et puss. Jeg mente jeg leste at du nylig hadde brygget batchen.
It happens. :) I dag er det nøyaktig 14 dager siden flasking. Skal prøve en ny smaksprøve om nye 14 dager. Virker som de fleste har troa på at dette går bra. Jeg kan ikke fatte at det skal være mulig med tanke på resultatet av gårdagens smaksprøve, men håper på det beste.
 
Nå er jo pale's best ferske, så hvis det ikke smaker bra/greit allerede nå, så spørs det vel om øllet blir helt killer.
 
Nå er det gått 3 uker siden ølet smakte lettere forkastelig. Jeg tok sjansen tidligere i kveld og smakte på grusomhetene igjen og ufattelig nok så har ølet endret seg fullstendig. Den kraftige bismaken er så godt som forduftet og ølet smaker faktisk ganske godt. :) smaken av sitrongress og ingefær som tidligere var fullstendig overskygget av bismaken, er nå kommet frem. Nesten mirakuløst at dette er mulig!

Skal gi den et par uker til så blir dette knallbra!
 
Tilbake
Topp