Krise, RDWHAHB eller noe midt i mellom?

Satt en munich dunkel til gjæring i går. OG 1,053, 21 liter og 3 pakker rehydrert gjær.

I dag morges så jeg det var kommet en mini-krausen og selv om det ikke var noe plopping og tenkte dette var greit.

Når jeg kom hjem fra jobb i dag morges ser jeg til min store forskrekkelse masse øl i bunnen av min temp kontrollerte fryseboks.

Panikken spredte seg og jeg tenkte nå var alt tapt. Jula kommer ikke i år.

Men jeg klarte å samle meg og fant ut at jeg kunne jo fint redde denne med å overføre ølet til en annen beholder og gjære videre i denne. Så det gjorde jeg etter kunstens regler og tror jeg klarte å unngå tilføring av vesentlige mengder oksygen eller basilusker.

Sikkert umulig å svare på dette, men har dere troa? SIden dette er en lager så tenker jeg på følgende:

Noe av den gjæren på toppen ble igjen i kar nummer 1 og at dette ikke er positivt. Samtidig så over-pitchet jeg litt med 3 pakker rehydrert så den bør klare seg likevel?

Gjæringstemp var satt til 12,3 grader og det ble naturligvis litt varmere der mens jeg ordnet og gjorde alt klart for overføringen. Satte tempen på 12,7 grader nå. Litt for å kompensere for at muligens jeg tapte noen gjærceller- lurt eller ei?

Det ølet som lakk ut lå jo nede i bunnen av fryseboksen, som ikke var sanitær. Heldigvis så gikk jo ikke ølmengden hele veien opp igjen til der lekkasjen var, så da skal det ikke kunne bli kontaminert av dette?

Utrolig kjipt med en flaskekran som lekker andre gang jeg bruker den!
 
Det hører også med til historien at den forbaska dunken fra europris er for stor for fryseboksen min så jeg var nødt til å sette lenende til den ene siden og bøye gjærlåsen forsiktig for å få plass
 
Blir sikkert en kjempeøl. Og du fikk helt sikkertmed nok gjær over.

Satt selv en munich dunkel og skulle bruke en gjær jeg høstet fra en tidligere batch. Men selvsagt hadde sølvfolien på norges glasset en liten revne som gjorde at den hadde fått et lag med muggel på gjæræ i kjølskapet. Merket etter at jeg hadde startet mesking.

Så da ble tørrgjær av typen s-23 redningen på 9 grader. Satser på at det blir drikkende selv om det er en helt annen gjær enn jeg hadde planlagt. Og ofte kan det skje ting en ikke har planlagt og da er det R+mange flere bokstaver Som gjelder..

Kanskje ikke typeriktig men 55 l med grei munich lager bør forsvinne alikevel..
 
Satser på det, bobler greit nå skal gjærlåsen så håper det ikke ble mer mye ustabil temperatur i starten her men bare å vente og se:) om det går i dass lager jeg samme oppskrift men med Nottingham for å få den kjapt klar.

S23 bør vel funka bra. Tysk den og vel?;)
 
Satser på det, bobler greit nå skal gjærlåsen så håper det ikke ble mer mye ustabil temperatur i starten her men bare å vente og se:) om det går i dass lager jeg samme oppskrift men med Nottingham for å få den kjapt klar.

S23 bør vel funka bra. Tysk den og vel?;)

Den er tysk ja, men har laget ølet før med annen gjær og en er jo redd for store forandringer på ølet når en er vant til ølet med en type gjær en er glad i.. skal jo bli juleøley og der går det på tradisjoner

Easybrew
 
Tilbake
Topp