krydder direkte på flaske

loebrygg

Norbrygg-medlem
Etter å ha brygget Nøgne Ø God Jul tenker å brygge et juleøl til som er mer "familievenlig"
Løst inspirert av Nøgne Ø's andre juleøl, Underlig Jul da uten for mye undring for onkel og tante
altså uten krydder

UNDERLIG JUL 15°P, 30 IBU, 6.5% ALC/VOL
The name of this beer is "Peculiar Christmas" in English. This spiced Christmas ale is strange - and indeed a fusion beer. We have gathered inspiration from the Norwegian drink “gløgg”, and as such this is quite an uncompromising brew. Best served with “goro” and “fattigmann”. Recommended serving temperature 10°C/50°F, but you are free to try on higher temperatures....
Ingredients: Maris Otter, Munich, caramel, and chocolate malt; Columbus and Cascade hops; 5 different spices, English ale yeast, and our local Grimstad water.

16 liter

30 IBU, 6-7% ALC/VOL, 35 EBC (Deep copper / light brown)

Crystal Malt
Sjokkomalt

10g Columbus @ 60 min
10g Cascade @ 15 min
10g Columbus @ 0 min

WLP007

men for at jeg skal få litt å undre meg over i adventstiden hadde det vært interessant å tilsatt litt krydder på et par av flaskene ved tapping
f.eks en halv kanelstang, et par nelikkspikere, noen skiver ingefær etc.
Noen som har prøvd?
Vil det funke?

Evt. så kunne man jo kokt krydderet 10 min med sukkerlaken før flasking?
 
Funker sikkert bra med kryddertilsetning rett på flaske, men det bør være fritt for bakterier. Jeg og en kompis lagde ulike tinkturer og prøvde oss frem med noen dråper. Vi tilsatte 10-20 nellikspiker i ca. 1 dl vodka, kanelstang i en annen dl vodka, osv. Lot stå i en ukes tid. Så brukte vi en liten pipette og tilsatte et par dråper i smaksprøver av ølet (før flasking) for å se effekten. Vi endte opp med rundt 10 dråper nelliktinktur per halvliter i ølet, en slags porter med hvete. Dette ble ikke så verst!
 
Det greieste blir vel bare å tappe over 4 -5 liter på en vinbalong for sekundergjæring og
så tilsette krydder ekstrakt kokt 10 min
 
Da tappet jeg av 4 liter over på en vinballong ifra gjæringsdunken med 16 liter
og tilsatte krydderekstrakt med 34g frisk ingefær i skiver, 2 kanelstenger (10g) og en liten klype nellikspikere (<1g?) kokt 10 min

Dette ble gjort 18 timer ut i gjæringsforløpet
håper dette skulle gå bra?
 
Tilbake
Topp