Kullsyre

Hei til forumet!
Har en nabo som driver en pub. Han sier at når et 1/2 fullt fat med øl blir stående en stund blir ølet surt og grumset.
Dette skjer selv om kullsyreflasken er tilkoplet.

Jeg kan la mitt hjemmebrygget øl stå leeenge på fat og det blir ikke surt eller grumset.
Er det noen som kan forklare hvorfor dette skjer med øl fra bryggerier?

Asbjørn
 
Asbjørn skrev:
Er det noen som kan forklare hvorfor dette skjer med øl fra bryggerier?

Det kobles til et tappeanlegg som ikke vedlikeholdes av en hjemmebrygger. Dersom du hadde rengjort ditt tappeanlegg like dårlig som de gjør på puben, antar jeg ditt øl ville blitt dårlig etter noen uker også.
 
I kveld ble det et glass av mitt brygg #9  brygget 30/11 2010 - en mørk lager. Så vidt jeg kan bedømme er den helt bra enda. Så det holder seg ja.
 
Asbjørn skrev:
Hei til forumet!
Har en nabo som driver en pub. Han sier at når et 1/2 fullt fat med øl blir stående en stund blir ølet surt og grumset.
Dette skjer selv om kullsyreflasken er tilkoplet.

Jeg kan la mitt hjemmebrygget øl stå leeenge på fat og det blir ikke surt eller grumset.
Er det noen som kan forklare hvorfor dette skjer med øl fra bryggerier?

Asbjørn

Dette betyr ikke noe fordi han har ikke lov til å ha et fat stående så lenge, ifølge andre pubansatte her på forumet.
Det er klart at har han et ifisert fat og bare bytter dette ut uten fulstedi rengjøring og sterilisering ryker det nye fatet ganske fort.
 
Mulig denne puben har fatet stående i romtemp, og kjøler øllet direkte med direktekjøler (eller hva det heter..?). Regner med øl blir fortere dårlig da, iallefall om en er slaphand med rensing av tappekran, slanger, koblinger.

Oddvar Demmo: Hva sier baransatte her inne egentlig ang rensing av tappesystem? Hvor ofte blir det gjort, og hvordan gjør de det? Er det leverandøren av ølet som renser? Har ikke mattilsynet noe kontroll og regler på slikt?
 
JensWiken skrev:
Oddvar Demmo: Hva sier baransatte her inne egentlig ang rensing av tappesystem? Hvor ofte blir det gjort, og hvordan gjør de det? Er det leverandøren av ølet som renser? Har ikke mattilsynet noe kontroll og regler på slikt?

Har ikke sett noe om det men de (få) stedene jeg har kjendt til er det bryggeriene selv som har stått for servicen på tappeutstyret, sikkert derfor de har forlanget et vist salg før de kommer og monterer noe tappeutstyr.
 
På Henrik Øl- og Vinstue i Bergen blir linjene i følge sjef Johnny gjennomgått hver uke. Det er nok ganske ofte i forhold til mange andre steder...
 
Gahr skrev:
På Henrik Øl- og Vinstue i Bergen blir linjene i følge sjef Johnny gjennomgått hver uke. Det er nok ganske ofte i forhold til mange andre steder...

Det er nok mer enn hva "reglene" sier, men selger du mye øl skifter du fat ofte og dermed "griser" til koblingene ofte og da må det renses ofte, hat jeg ofte ment :)

Hvor mange bryggerier selger de øl fra på fat ?
Bryggerier er ikke greie folk så de må kansje gjøre det selv ?
 
Oddvar Demmo skrev:
Gahr skrev:
På Henrik Øl- og Vinstue i Bergen blir linjene i følge sjef Johnny gjennomgått hver uke. Det er nok ganske ofte i forhold til mange andre steder...

Det er nok mer enn hva "reglene" sier, men selger du mye øl skifter du fat ofte og dermed "griser" til koblingene ofte og da må det renses ofte, hat jeg ofte ment :)

Hvor mange bryggerier selger de øl fra på fat ?
Bryggerier er ikke greie folk så de må kanskje gjøre det selv ?

De gjør det selv. Har 43 kraner...
 
Tilbake
Topp