Kva har skjedd!

Har akkurat prøvesmaka på mitt fyste brygg..god smak, fin farge.. kan minne veldig som hesje-øl. Føler eg har gjordt det meste rektig heile vegen. Saken er den at etter masse måling av alkoholstyrke viser den seg at det er 0 % styrke.....kva har skjedd. Har eg koka "i hjel" brygget.. Gjærkaka var fin etter 14 dagar. Bruka safale s.04. Burde eg ha late det gjæra lengre.. evt andre feil...Er mottakleg for tips.. Men kosar meg med eit godt øl enn så lenge..

Hvordan måler du alkoholstyrke?
vet ikke om noen bra hjemmeløsning for a måle alkohol i ferdig øl hvertfall

Det du trenger for å beregne alkohol er hydrometermåling før og etter gjering og gjerne en tabell eller kalkulator som forteller hva det betyr

Hvordan måler du alkoholstyrke? Med hvilket instrument?
Når en måler alkoholstyrke i ølet måler en sukkerinnhold. Det er flere måleenheter en kan bruke til dette, Oscellvekt, Brix osv.
Det normale blandt oss hjemmebryggere i Norge er å bruke en Oschellvekt. Den måler sukkerinnholdet.
Det du gjør er først å måle sukkerinnholdet i vørteren før du tilsetter gjæren. Da får du et tall, for eksempel 1,046. Dette kalles OG (original gravity)
Deretter tilsetter du gjæren og lar den jobbe seg ferdig. Da måler du på nytt og får et nytt tall, for eksempel 1,010. Dette kalles FG (final gravity)
Så må du regne eller gå inn i en tabell for å se hvor mye alkohol det er i ølet.
Jeg bruker Beersmith som regner ut dette i programmet, men det er sikkert flere her som kan regne dette ut manuelt.

Sik gjer du:

1. Drikk ølet ditt.
2. Blir du full etter ein halvliter, held det omlag 40%. Tek det tre halvlitere, er ølet ca. 11% sterkt. Greier du seks før du har svaret på alle problem, snøvler og er litt alternativ i ganglaget, er ølet ditt 6,3%. Skulle du ikkje kjenne noko særleg etter åtte tallboys, er det lettøl.

Lukke til!

G

Tusen takk for svar folkens..nå er eg letta og glad. har målt med eit lab-instrument som ein kompis ordna frå statoil.. nå viser deg seg at dette ikkje er egna til å måle øl med. har nemleg gjordt som blir nevnt, under bryggerprossen. Måle OG før og etter. Dette er 1060 og 1010. sit ikkje med skalaen her nå. Men vi kom fram til 7,8 % . Hadde håpa på at me skulle lande på 5-7 %. Når det gjeld den testen som sistemann skriv så får me prøve dette i kveld...

Knut

Tilbake
Topp