Lage spesialmalt av egenprodusert bygg

Jeg har tilgang på selvdyrket bygg i nordnorge. Jeg har ca 5 kg maltet bygg og 10-20 kg umaltet bygg. I sommer brygget jeg med maltet og fikk et godt øl, om en "litt" lav meskeeffektivitet på 10-20%... :jaha:
Nå tenker jeg å lage spesialmalt av resten og bruke kommersiell malt til basemalt.

Er det noen som har erfaring med dette? Kunne tenkt meg å brygge noen øl med bare egenprodusert spesialmalt. Her på gården scorer de mørke øltypene høyest i smakstestene, min mor liker Imperial stout, min far robuste portere og min samboer digger brown og mørke amber ales.

Jeg kunne følgelig tenke meg ca:
1 kg lys crystal/caramel
1 kg mørk crystal/caramel
1 kg lys chokolate
1 kg mørk chokolate
1 kg black malt/patent

Av den umaltede byggen kan jeg vel lage roasted barley, men kan jeg lage noe mer av den? Jeg har jo ganske mye av den.

Til nå har jeg googlet en del og det eneste jeg har funnet som jeg anser som en noenlunde pålitelig fremgangsmåte er dette:
http://www.howtobrew.com/section4/chapter20-4.html
Jeg har allerede forsøkt å riste 2 kg tørr malt på 180 grader i 60 minutter. Resultatet ble så vidt synlig på overfaten av maltet og en del av kornene fikk en mørk nøttebrun farge inni. Dette skal nå ligge å lufte seg til utpå nyåret før det går i meskekjelen.

Har noen gode fremgangsmåter for å fremstille de andre malttypene?

Fortsatt god jul!

Det der med nordnorge var litt interessant.  Snakkar vi då om Nordland eller snakkar vi om lengre nord?  Odd Nordland - som har skrive ølbrygging ("Brewing and beer traditions in Norway")  oppgjev vel at tradisjonelt så var det Nordland som i gamle dagar var nordgrensa for vanleg bryggjing av øl av eige malt.  Han skriv rettnok på opningssida i boka si om at dei også bryggja  i Åstafjord men det var så ujamnt at det ikkje kunne karakteriserast som tradisjon.  ( Åstafjord er vel det som idag heiter Astafjord og er nokre kommunar i sørtroms).  Eg har for min eigen del sett byggåker i Astafjord - Gratangen -  men om maltet egna seg til ølbrygging - det veit eg ikkje.  Men eg er litt nyfiken på akkurat dette…    Og så er det vel også noko med kva type bygg som er brukt? 

Orsak om eg sporar av emnet ditt….

Du kan jo malte byggen.
Her er en beskrivelse på hvordan: http://www.nogy.net/malthouse/index.htm

katla skrev:
Det der med nordnorge var litt interessant.  Snakkar vi då om Nordland eller snakkar vi om lengre nord?   Odd Nordland - som har skrive ølbrygging ("Brewing and beer traditions in Norway")  oppgjev vel at tradisjonelt så var det Nordland som i gamle dagar var nordgrensa for vanleg bryggjing av øl av eige malt.  Han skriv rettnok på opningssida i boka si om at dei også bryggja  i Åstafjord men det var så ujamnt at det ikkje kunne karakteriserast som tradisjon.   ( Åstafjord er vel det som idag heiter Astafjord og er nokre kommunar i sørtroms).   Eg har for min eigen del sett byggåker i Astafjord - Gratangen -  men om maltet egna seg til ølbrygging - det veit eg ikkje.   Men eg er litt nyfiken på akkurat dette…    Og så er det vel også noko med kva type bygg som er brukt?  

Orsak om eg sporar av emnet ditt….

Det er lite som er bedre enn en god digresjon!

Byggen ble dyrket i Målselv i indre Troms, så det er litt lengre nord enn Gratangsfjellet ja. Hverken dyrking eller malting ble utført med tanke på ølbrygging, men gårdbrukerene her oppe mener at man ikke skal være redd for høyt proteininnhold fordi vekstvilkårene er for dårlig til at kornet skal utvikle seg maksimalt. Når vi nå planlegger ny dyrking til sommeren så vil vi satse på en tidlig byggsort, uavhengig av "egnethet" for ølprduksjon. Det viktigste er at kornet blir modent nok til høsting. Maltingen skal jeg lese meg opp på slik at denne prosessen tilpasses brygging best mulig. Som nevnt i første post så ble ølet av bygget meget bra, en APA med singel malt og Cascade + Citra. Ingen proteinrast og 60 min kok. Effektiviteten var heller stusselig men ølet har ingen usmaker selv nå etter 6 mnd lagring. Det forteller meg at selv om kornet muligens ikke har noe særlig høy diastatisk styrke så gir det gode smaker i øl.

Som du sikkert skjønner så bryr jeg meg lite om å greie å fremstille varer av "industrikvalitet", da hadde jeg jo bare kjøpt malt til en langt billigere penge. Dette handler for meg mer om skaperglede, selvberging og "because I can"-faktor.

I dag lages det crystallmalt etter denne fremgangsmåten:
http://www.pivarstvo.info/forum//files/sbg_home_roasting_your_own_malts_109.pdf
Jeg finner fortsatt ingen gode metoder for:
Roasted barley
Black malt
Chokolate malt

Edit: Noen av skrivefeilene.

Drechsler skrev:
Du kan jo malte byggen.
Her er en beskrivelse på hvordan: http://www.nogy.net/malthouse/index.htm

En del av byggen er allerede maltet, spørsmålet er hvordan jeg får laget black malt og chocolate malt av malten, samt Roasted barley av den umaltede byggen. :jaha:
Lenken din kommer nok imidlertid til nytte alikevell fordi til neste vinter blir det malting av neste sommers potensielle avkastning! :ilike:

katla skrev:
Mogleg du kan finna litt info her:

http://barleypopmaker.info/2009/12/08/home-roasting-your-malts/
(og eg har vel også kome over noko i BYO som tyder på at å laga mørke malt er noko ein må gjera utandørs pga. mykje røyk).

Der tikket chocolatemalten inn, fæntæstic! :skitbra:

Da mangler jeg bare Black malt og Roasted barley. Ser for meg at det kan bli litt røyk ja.

Er det noen som har laget dette før? Er det bare å hive de tørre kornene i en stålpanne og riste i vei til de er sorte? >:D

Dagens tips fra Ølportalen.no om terrasserøyking av malt.
http://olportalen.no/2013/12/30/terrasseroyking-av-malt/
Jeg er så heldig at jeg har snekkerverksted og høvel. Har høvlet diverse tresorter, blant annet einer for varmrøyking av fisk og kjøtt i en Sølvkroken røykboks. Så nå blir det å teste einerrøkt IPA. Har tidligere kjøpt ferdig røkt malt fra Petit, men som det antydes i artikkelen så er det stusselige greier med ingen røyklukt i maltet.

Tilbake
Topp