Lagre malt < 0 °C ?

Bjarte H

Dommer
Hva tror dere om å lagre malt i temperaturer lavere enn 0 °C?

Tenker i en relativt tørr (<35%) utebod i Trondheim, omhyggelig sikret mot skadedyr. Siden "soverommet" mitt er 3,5 kvm og inneholder 100kg malt + dykkerutstyr håper jeg å få frigjort litt plass sålenge malten ikke tar nevneverdig skade av å lagres (is)kaldt.

- Bjarte
 
Jeg har hørt om malt som hadde opplevd skikkelige minusgrader uten at den virket påvirket. Det at det er tørt hjelper sikkert med på holdbarheten, men jeg er likevel litt i tvil. Kanskje noen med mer erfaring på dette området kan uttale seg? :)
 
Da konkluderer jeg med at det går fint så lenge malten er tørr og forblir tørr mens den lagres, takk :)
 
Vi lagrer malten i utebod, og har ikke sett at den tar skade av en nordnorsk vinter eller to  ;D
 
Beste måte å lagre malt på er kjeller/lav romtemperatur og tørt. Det er frarådet å fryse malten, men den eneste begrunnelsen jeg i farten fant var kondensasjon. Fuktighet vil over tid ødelegge malten.
Jeg har også hatt såkorn lagret i vintertemperatur uten problem. Men det kan være forskjell på frø (korn) og malt. Ofte skal frøene ha en kuldeperiode for å spire, mens malten har gått gjennom en spireperiode. Men erfaring fra foregående innlegg viser vel at det ikke er mye skadelig å la malten ligge i utebod over vinteren. Mulig det kan gi litt dårligere utbytte, dvs du må bruke litt mere malt.

janh
 
Ja tørt og kaldt er nok optimalt, men det ser ut til at jeg kommer langt med tørt og iskaldt også. Det er bare en del av råvarelageret, og stort sett snakk om basismalt som skal brukes innen kort tid, dvs. det bør være tomt når snøen forsvinner.. :brygging:

Takk for gode svar!


Bjarte
 
Til info, de lagrer frø og kornslag fra hele verden oppe på Svalbard i "Svalbard globale frøhvelv" som er en genbank for fremtiden.
Der er det ikke alltid kaldt nok så de kjører også på med ekstra fryseaggregater også.
De har spesifisert at opptimalt bør temperaturen ligge mellom -18 og -6.

Aller viktigst for oppbevaring er nok at det bør være tørt og mørkt.
 
Tilbake
Topp