Nidveg
Norbrygg-medlem
Jeg skal brygge 27 liter hveteøl på søndag (kokevolum 14 liter, BIAB-i-kjølebag med LME, for så å tilsette 13 liter nedkjølt humlete), og har derfor lagd en starter på 2,45 liter i dag. Starteren min står og bobler med konstant lufttilførsel fra pumpe, og er etter planen ferdig rundt kl 12-13 imorgen. Planen er å så sette den i kjøleskapet, og bruke den på søndag ettermiddag.
MEN: Ettersom gjærstammen, WLP351 Bavarian Weizen flokkulerer dårlig, vil jeg da tape verdifull gjær ved å dekantere, eller heller jeg bare av slampøl da? Burde jeg heller bare dumpe 2,5 liter starter direkte i en vørter på 27 liter, eller vil det spolere de resulterende 29 litrene med øl (våt papp etc)? ??? Takker på forhånd for ethvert svar!
MEN: Ettersom gjærstammen, WLP351 Bavarian Weizen flokkulerer dårlig, vil jeg da tape verdifull gjær ved å dekantere, eller heller jeg bare av slampøl da? Burde jeg heller bare dumpe 2,5 liter starter direkte i en vørter på 27 liter, eller vil det spolere de resulterende 29 litrene med øl (våt papp etc)? ??? Takker på forhånd for ethvert svar!