Lav gjæringsaktivitet i Kølsch

tomaanen

Norbrygg-medlem
Laget en Kølsch i forrige uke, fra Brygg selv (allgrain sett) 25 l. i Speidelen. Jeg lagde en gjærstarter på 2 liter, hved hjelp av de to rørene med gjær som følger med (White Labs WLP029 German Kölsch) Gjærstarteren stod på kjøkkenbenken, og jeg brukte en akvariepumpe til å lufte starteren. Satte den et døgn i kjøleskapet før bruk. Jeg helte av det meste av væsken, og brukte bare bunnfallet. Allerede etter 3-4 dager, var det litt lite aktivitet i gjæringsfatet. kanskje 30-40 sekunder mellom hvert plopp i gjærlåsen. I går var det ca 90 sek. I forrige uke tilsatte jeg 60g sukker, for kanskje å booste opp prosessen noe. Gjæringskaret har nok stått noe varmt, på 21 C. Det anbefales 16 C.
Er dette som det skal være?

Som sjakkt sier så er tempen for høy ift det kölsch normalt gjæres på, når du har såpass høy temp skal det ikke mye til for at stormgjæringen er over på 4 dager, og derfor mindre aktivitet. Når det er sagt er "plopping" alltid ett dårlig måleverktøy på hva som skjer i karet, sjekk SG over flere dager, eventuelt vent 14 dager og så sjekk om FG er nådd da :)

Tilbake
Topp