Lav OG - Tilsette næring?

Heisann!

Brygger mitt 3dje brygg nå med maltekstrakt. En enkel Ale med innslag av sjokolademalt og krystallmalt.
1.5 L Munton halvmørk ekstrakt, Challenger humle, Wyeast flytende (smack pack).

Bryggingen gikk fint, kjølet ned på 15 minutter.

1) tilsatte gjæren før jeg målte OG. Målte til 1037. Syns dette var lavt, selv om det er 12liter nøyaktig.
Har det noe betydning for OG at gjæret ble tilsatt først? I såfall hvor mye ca?

2) hurtiggjæringen startet fint nå søndag morgen.( bryggedag var lørdag kveld )
I dag er det onsdag og pluppingen har gått ned til noen kjappe plupp for hvert 2.5 min)
Smakte på det og smaken er veldig bra. Målte til 1014.

Er det noen måte og senke mer slik at FG havner under 1010, f. eks med næring?
Hvordan tilsettes næringen for ikke å ødelegge noe ved prosessen?

Vh Martin Lunde

Høres bra ut, jeg ville ikke gjort noe mer med brygget i forhold til tilsetninger, og fokuser heller på smaken enn tallene. :)
Selv brygget jeg et tilsvarende svakt øl (OG: 1.039 tror jeg) som stoppet på 1.020 (hadde det travelt), men jeg liker det godt og det føles ikke for søtt.

Du kan justere opp temperaturen opp 1 grad om dagen i to-tre dager, og la den stå en uke til. Ales kan gjerne stå et par uker på gjæringskaret.

Takk for raskt svar, Lars. Lar den stå jeg da. :) Allikevel er jeg litt nysgjerrig på OG ved at jeg tilsatte gjæret før måling. Tror du det slo negativt ut? Kjørt opp tempen litt, og lar stå 1 uke til.

Lenge tror du flaskingen må stå? Mye burde vel være gjort ila en ny uke?

Hei
Tror ikke du vil merke nevneverdig at du tilsatte gjæren først, det er snakk om så lite i forhold til ølet.
Etter at du har flasket er det lurt å la den stå varmt i ca en uke. Jeg drøyer ofte et par uker for å være sikker.
Du kan jo også smake underveis, så lærer du litt om hvor lang tid som trengs, og hva forskjellige kullsyrenivåer har å si for smaksopplevelsen.

Tilbake
Topp