Lavkalori øl?

ludde

Norbrygg-medlem
Er det noen som vet hvordan man går frem for å brygge øl med mindre kalorier? Ser jo i butikken at både Carlsberg og Tuborg har Lite versjon av ølet sitt, men hvordan gjør man?
 
Er dette et mål i seg selv?  ;D

Kaloriene kommer i hovedsak fra alkohol og restsukker. Ved å redusere alkoholen samt sørge for at det gjærer langt ut så vil du redusere kaloriene. Man kan meske ved 63-65 °C, bruke mais/ris, tilsette sukker, bruke ei gjær med høy utgjæring for å få ned FG. Dersom man i tillegg balanserer OG slik at alkoholstyrken blir lav har man lavkaloroøl. Har ingen konkrete eksempler å vise til, kanskje noen har ei oppskrift dersom dette er noe du ønsker å prøve.

Dette har forresten vært diskutert før et par ganger. Det er nå ikke bare ølet som legger seg på sidebeina, men mest det man fører i seg samtidig med ølet.

MVH
Børge
 
Hehe, takk for svar. Søkte på forumet før jeg laget denne posten, men fant ikke noe. Vet ikke om jeg kommer til å prøve å lage lavkalori øl, det med å senke alkoholprosenten blir iallefall ikke aktuelt  ;). Jeg var bare litt nysgjerrig på hvordan det ble gjort.
 
ludde skrev:
Vet ikke om jeg kommer til å prøve å lage lavkalori øl, det med å senke alkoholprosenten blir iallefall ikke aktuelt  ;).

Ikke si det for fort, det finnes en del øltyper som er verdt å brygge uten at de inneholder så mye alkohol. Sjekk f eks artikkelen om 'Mild ale', som står i 'Det lille ekstra' her på forumet.  :ilike:
 
Sitter og nyter et lavkalorihjemmebrygg akkurat nå!

Dette ølet ble til ved et uhell. Det hadde seg så at jeg var litt uoppmerksom da jeg kjølte ned en APA etter koking og oppdaget ikke at hageslangen som var koblet til vørterkjøleren lakk, med det resultatet at planlagte 21 liter øl ble til 28..
(kjøleren er nå modifisert slik at fremtidige lekkasjer ikke skal kunne havne i gryta!)

Så det endte opp med dette:
4kg pale malt
0.5kg Crystal
0.5kg hvete
50g Cascade og 50g Centennial i like doser ved 60, 30, 15, 5 og 0 minutter til 31 IBU med det "nye" volumet
90min 67 graders mesk og US-05 (kanskje flaks at jeg ikke mesket på 65 som jeg vanligvis gjør med APA.. Ville ha et noe fyldigere øl denne gangen...)
29 liter OG 1043, FG 1.009, 4.4% og 397 cal/l i følge Beersmith. Opprinnelig skulle det vært 530 cal/l (som om det brtyr noe  ;))

Uansett, selv om ølet ikke ble helt som planlagt ble det faktisk et svært godt og leskende øl! Kan godt hende jeg gjør dette igjen "on purpose" men da mer med tanke på et mandagsøl med mindre alkohol enn et lavkaloriøl..

Tror jeg tapper meg en til!
 
Tilbake
Topp