Litt forskjellige problemer og dumme spørsmål - bytte ut el-kjele med gass?

Mulig denne her burde ligge i "utstyr", men vi har en hel samling med smådumme spørsmål som jeg tror er veldig nybegynnerproblemer, så legger det her i stedet:

Siden både jeg og bryggekompisen er småbarnsforeldre er det ofte litt tidspress på brygginga, og vi begynner å irritere oss grønne over den nåværende kjelen (med innebygd varmeelement), som rett og slett var et skikkelig feilkjøp, treig å få kok på, upresis termostat og alt som galt er.

Det er den som følger med her http://bryggeland.no/komplette-startsett/brewer-starter-kit-mx.html - det er vel egentlig termostaten som er det mest irriterende, siden den er fordømt unøyaktig, og noen ganger tilogmed finner på å kutte selv når den står på max, lenge før vi faktisk får kok på vørteren. Det første meskesteget har gjerne gått greit, siden vi der har kunnet fylle på med mer eller mindre passe varmt vann fra springen, og med et gammelt liggeunderlag rundt har det stort sett holdt temperaturen greit. Andre meskesteg er derimot veldig vrient å få justert seg opp til, og har en stygg tendens til å bli for varmt. Vi har nemlig også litt problemer at temperaturen fortsetter å øke - veldig mye - når vi rører etter at vi har skrudd av varmen, om det er fordi det er veldig mye restvarme i varmeelementet eller hva vet jeg ikke, men snodig og irriterende er det. Vi har en falsk bunn (http://www.bryggselv.no/products/falsk-bunn-30-cm) i bunnen for å unngå å svi meskeposen, så noe veske/vørter vil jo bli liggende under der og vil jo garantert ha litt høyere temperatur enn resten av mesken, men det er jo ikke SÅ mye, så selv om det skulle være full kok under der burde det jo ikke ha så mye å si for temperaturen totalt sett.

Nå får vi oss en pumpe i relativt nær framtid, som vi håper at skal gjøre det enklere å få jevn temperatur ved å få mer sirkulasjon gjennom mesken?

Termostaten kan jeg jo alltids operere ut, men det hadde fremdeles vært greit å få litt mer fart på ting. Dessuten er jo kjelen vår også egentlig litt liten til allgrain-batcher i fornuftig størrelse til to mann...

Snuste litt rundt, og fant et sett med 40L alu-kjele og 14,9kW brenner (krabbekoker) Vi har jo brygga BIAB hittil, men hvis vi setter inn et bazookafilter og en kran på denne, vil vi ikke egentlig da bare kunne droppe hele meskeposen? Må/bør vi da også bruke en kjøleboks til selve meskinga, eller vil det fremdeles holde å pakke inn kjelen med noen lag liggeunderlag? Uansett så må vi jo filtrere ut før vi skal koke, så ... tja... Hvordan gjør folk det egentlig med flere meskesteg i sånne kjølebokser?

Og er det helt galskap å bruke den brenneren der inne? Den står på et stativ, omtrent som dette under, så det vil få litt avstand til gulvet, men rommet er litt trangt, så... jeg er litt skeptisk. Vi kan evt også stå i garasjen, men det vil jo dampe ut ganske mange liter vann etterhvert, så da vil det vel bli godt og vått der inne... men den brenneren er kanskje hissig nok til å få grei kok selv hvis vi lar det stå og koke ute midtvinters?

152581.jpg


En annen variant - i vår nåværende kjele - kan det være en idé å heller bare løfte opp meskeposen og fylle på med en eller annen mengde med kokende vann, for så å sette nedi posen igjen? Høres det i såfall korrekt ut at... hvis vi har oppi f.ex. 15 liter vann til første meskesteg på f.ex. 62 grader, og vi fyller på med 3L kokende vann, kan det stemme at vi da ender på ca 68 grader (altså at det er en helt linjær stigning)? Kan jo selvsagt bare teste, men om noen kan fortelle meg at jeg er helt på jordet eller på rett vei? Og hvor kjapt blir enzymene ødelagt? Mye av disse første 15 litrene vil jo være bundet opp i malten, så det av vørter som blir liggende nederst vil jo være mye mindre enn 15 liter, og vil dermed bli mer enn den planlagte temperaturen til å begynne med, før vi får blanda det ordentlig inn i resten av mesken og får jevna ut temperaturen, så... hvordan vil det gå med enzymene våre da? ødelegger vi dem pronto om temperaturen blir litt for høy en liten stund, eller går det bra bare vi får jevna ut temperaturen ganske kjapt?
 
Tilbake
Topp