Litt mer om mine humleproblemer..?

Jeg skjønner fremdeles ikke hva som er galt, jeg.
Se dette eksempelet:

20l
Bitterhumle: 60min
Smak: 50g 5-15min
Aroma: 50g 0-2min

Jeg kan f.eks tilsette 60g blomst under kjøling, og før gjæringen har startet lukter vørteren kraftig humlet. MEN, når det har gjæret ned virker brygget så å si
uhumlet, og jeg må tørrumle :help: Som om aromastoffene forsvinner helt under gjæringen?
Så er det noen som har forslag, eller opplevd noe lignene?? Trenger all hjelp jeg kan få!
 
Morn,
Hadde omtrent samme problem de første årene jeg brygget.  Aldri noe aroma å få, uansett hvor nøye jeg fulgte foreskrevne framgangsmåter.

Jeg brukte da spiralkjøler, dengang.  Etterhvert gikk jeg over til platekjøler og pumpe, og ølet skiftet karakter endel, bla. ble det mer aroma.  Og så ble jeg mer oppmerksom på hvilke aromahumler jeg brukte.

De siste rundene så har jeg brutt litt med hva som er gjengs regel, og latt humla trekke i en hel time.  Resultatet har blitt veldig bra, veldig fin aroma.

En av feilene var at jeg brukte engelske varianter av humle, når det jeg egentlig var ute etter var Cascade, Amarillo og denslags.

Så jeg ville anbefalt å prøve å gå opp til 100-150 gram humle, og evt. sjekke at aromadetektoren er riktig kalibrert.  Gir noen meg øl med Fuggle eller EK Golding (usikker), så sliter jeg med å detektere noen aroma, mens amerikanske sorter som begynner på C* er ganske lett for meg å fornemme.

Jeg var i Skottland nyss, og fant ut at etpar av ølene der hadde mange av samme trekkkene som mine tidlige øl, som jeg var misfønøyd med.
 
Jeg har alltid brukt E.K.G og Challenger osv. dessuten når jeg har brukt disse, har jeg alltid latt de ligge litt vel lenge åpnet i frysen. Skal prøve meg med Cascade next.
For det kan jo ikke være slik at aromaen gjærer bort!

Men bruker du blomst eller pellets? Jeg bruker nesten alltid blomst.

Takk:)
 
Har selv merket at hvis man bruker blomst til siste humling (ved kokeslutt) at man får veldig lite aromautbytte av det. Det er den ville kokingen som sørger for at det blir bra kontakt mellom vørter og humleblomst. I dag brygget vi pils med en del Saaz blomst til aroma, som vi bestemte for å koke de siste 5 minutter for å unngå en slik 'tabbe' igjen. Bruker du pellets, så får du denne kontakten uansett og da kan man tilsette det ved kokeslutt og likevel få god overføring av aroma fra humlepelletsene til vørteren.

Å oppbevare humle i åpen pose er vel å betrakte som en no-no. Når jeg har åpnet en pose, så pleier jeg å presse ut all luft og tetter igjen posen ordentlig med teip slik at ingen aroma kan snike seg ut (eller inn, fra hva som enn måtte ligge i fryseren). EKG kan gi veldig godt humlearoma forresten, ikke noe galt med det. :)
 
Jeg skifter til fersk pellets nestegang jeg. Har alltid trodd at pellets har vært kun for bittring, ,men jeg lærer så lenge dere lever. Takk for det 8)
 
ThomasRS skrev:
For det kan jo ikke være slik at aromaen gjærer bort!

Men bruker du blomst eller pellets? Jeg bruker nesten alltid blomst.

Takk:)

Å, joda, svært mye av aroma, bitterhet og smak forsvinner under gjæringen! Gjæren binder opp bitterstoffer (Iso-alfasyre "limer" seg til gjærcellene. Dette er en av grunnene til at humel har virkning mot mikroorganismer, den hindrer fri passasje av ting og tang gjennom celleveggen.), og utviklingen av CO2 "blåser" store mengder aromastoffer ut av ølet.

Jeg bruker alltid blomst (untatt til tørrhumling under sekundærgjæringen). Med 50 g og 2 min. koking vil du definitivt få aroma, men aromabidraget fra engelsk og kontinental humle er langt mer subtilt enn fra de "brautende" amerikanske sitrus-bombene. om du ønsker å lage ipa ála Nøgne Ø/Ægir, er man nødt til å se over Atlanteren!
 
Tilbake
Topp