Litt om øl fra 1830 ca - En bok fra min tipp oldefar

Noen utdrag fra en bok jeg har liggende. Boken er datert av min Tipp oldefar med blyant 6.des 1830

Vedlegg

• 20121221_155952.jpg
    20121221_155952.jpg
    78 KB · Sett: 476
  • 20121221_155839.jpg
    20121221_155839.jpg
    133,3 KB · Sett: 481
  • 20121221_155805.jpg
    20121221_155805.jpg
    102,6 KB · Sett: 482
Espen Unnvik skrev:
Kjetil S skrev:
Artig. Det står også litt om ølbrygging i Hanna Winsnes' berømte Lærebog i de forskjellige Grene af Huusholdningen (1845), bl.a. om viktighet av temperaturkontroll før tilsetting av gjæren, som best kan gjøres ved å stikke armen i vørteren til opp til albuen for å forsikre seg om at den er akkurat passe lunken.

"Men husk at vaske din arme i star san inden de dypper i vørten......"

Var vel dårlig med star san i det herrens år 1830. Husk å kok albuen i 15 min før den dyppes i vørteren.

Tor-Henning skrev:
Espen Unnvik skrev:
Kjetil S skrev:
Artig. Det står også litt om ølbrygging i Hanna Winsnes' berømte Lærebog i de forskjellige Grene af Huusholdningen (1845), bl.a. om viktighet av temperaturkontroll før tilsetting av gjæren, som best kan gjøres ved å stikke armen i vørteren til opp til albuen for å forsikre seg om at den er akkurat passe lunken.

"Men husk at vaske din arme i star san inden de dypper i vørten......"

Var vel dårlig med star san i det herrens år 1830. Husk å kok albuen i 15 min før den dyppes i vørteren.

Genialt !!!! da får du jo "ribbe" (eller griseknok) smaken inn i ølet, så slipper du å styre med mat på julaften....

For ikke å spore denne tråden helt av.....

Alltid kjekt å lese slike historiske tekster.....lurer på hva som blir sakt om alt det vi sier her på forumet om 200 år.
Ser ikke bort fra at det blir noen skeptiske blikk og at noen kanskje får seg en god latter.

Espen Unnvik skrev:
For ikke å spore denne tråden helt av.....

Alltid kjekt å lese slike historiske tekster.....lurer på hva som blir sakt om alt det vi sier her på forumet om 200 år.
Ser ikke bort fra at det blir noen skeptiske blikk og at noen kanskje får seg en god latter.

Tja, det er vel en del som har endret seg i hjemmebrygging bare de siste ti-tyve årene eller så. Bruk av sekundærkar, for eksempel. Kunnskapen om gjær har vel også blitt en del større og mer utbredt, og ettersom tilgangen på ingredienser er enormt mye større nå enn bare for et par år siden er mange av oppskriftene mer kompetent designet.

Tilbake
Topp