Lysefjorden

Stig Aa.

Norbrygg-medlem
Traff et nytt bekjentskap i butikken i dag, Lysefjorden mikrobryggeri. Kjøpe en Red Ipa og en Bitter. Begge hadde en emmen røyksmak som virket helt malplassert og vitnet om en feil i produksjonen. Andre som har opplevd det samme?

Opplevde akkurat det samme med en IPA fra dem. Det var, etter min mening, ikke drikkbart, og gikk rett i sluket.

Merkelig da alt jeg har smakt fra den kanten har vært ganske så bra. Noterte du/dere ned hvilket batchnr. dette var?

Noterte meg det ikke, men var innom Det Gode Brygg i Sandnes og spurte egentlig etter en røyk-porter. da de ikke hadde dette anbefalte de Pale Ale fra Lysefjorden Microbryggeri, da denne hadde en fin røyksmak. Min kane syntes absolutt ikke at den var fin..

Hei.
Dette er ikke noe "signaturmalt".
Vi trodde også først at dette var autolyse/feilslått gjæring, som ett resultat av for høy gjæringstemperatur, da vi første gang oppdaget denne "røykesmaken". Det var i den første batchen vi lagde med Bitter at vi oppdaget hint av røykesmak på noen av flaskene.
Det viste seg at dette ikke var pga feil gjæringstemperatur.

Etter en stor porsjon hodebry og en lang prosess med feilsøking, så fant vi omsider ut hva som var den bakenforliggende årsaken til denne smaken.
Feil på noen av varmeelementene i kokekaret har ført til for høy temperatur på varmeelementene.
Den høye varmen har dermed "svidd" vørteren rundt elementene, noe som igjen har ført til denne uheldige røykesmaken.

Vi i Lysefjorden Mikrobryggeri ser veldig alvorlig på denne kvalitet glippen, spesielt siden vi fortsatt er i en oppstart fase, der rykte og god omtale er viktigere enn noen gang for videre ekspandering.
Ett godt produkt av ypperste kvalitet er det som vil og skal gi oss livets rett, og i etterpåklokskapens lys legger vi oss selvsagt flate for denne feilen som har oppstått. Det blir selvsagt en intern oppvask i kjølevannet av en slik kvalitetsglipp, og vi lover å bruke all kritikk fra forbrukeren til vår fordel, ta den som konstruktiv kritikk slik at vi kan lære av våre feil.
Vi lover i fremtiden bot og bedring, samt ett øl dere skal kunne nyte uten å sitte igjen med ubesvarte spørsmål og ett dårlig inntrykk.

Mvh
Lysefjorden Mikrobryggeri AS

Tilbake
Topp