Det er litt av hvert jeg ikke har tenkt over selv heller, både generelt (sånn i livet liksom) og i forhold til dette med humle og pellets.
Dette med å videreselge humle begynte som en løs idé. Jeg kjente tilfeldigvis en humlebonde og viste at jeg kunne kjøpe humle en gros til en pris som ligger langt under det kooperativene selger for. Planen var å finansiere eget forbruk ved å pushe. Dersom salget gikk bra, kunne jeg til og med forsvare (overfor kona) innkjøp av en vakumeringsmaksin. Så ble responsen her på Norbrygg-forumet betydelig større enn forventet, og dessuten er det en del hobbybryggere rundt omkring her hvor jeg bor som også vil kjøpe av meg. Derfor er det endt opp slik at jeg har kjøpt opp relativt mye humle, og at jeg tar sikte på drive litt forsiktig videresalg av dette. Dermed, idet holdbarhet er blitt et tema, har jeg også begynt å pønske på dette med pellets.
Jeg vet foreløpig tilnærmet null og niks om hvordan humle males opp og pakkes sammen i pellets. Det jeg vet, er at det i nærheten av der jeg bor finnes en pelleteringsfabrikk der bønder i området kommer med sine landbruksvarer og får disse malt opp og pelletert. For eksempel dyrkes det mye mais i området her, som så pelleteres og brukes i svinefor. Hvorvidt denne fabrikken også har mulighet til å pellettere humle og hva dette eventuelt vil koste, se dét er noe jeg ennå ikke vet. Foreløpig er dette en idé. Men på torsdag denne uken har det seg slik at jeg kjører forbi den aktuelle fabrikken, og da kan jeg forhåpentligvis finne ut om dette er noe å satse på eller ikke.
Forhåpentligvis for oss alle, vil jeg tro, finnes det her en mulighet til å underby det eksisterende markedet.