Kult å høre litt forskjellig resultater, jeg la meg 2 liter over anbefalt, så sparger jeg sakte opp til ønsket kokevolum
Jeg tror nok vi som kommenterer her er hanske enige. Jeg legger meg også helst ‘litt over’ den «konvensjonelle mesketykkelsen».
(Hvis du bruker bryggemaskin, og det gjør du sannsynligvis), vil jeg «slå et slag for» (komme med en anbefaling):
Skaff en «avrenningsbøtte»; feks en plast-gjæringsbøtte. Jeg bruker den første jeg kjøpte (fra Bryggselv, eller Ølbrygging.no, tror jeg) til Brewtools B40’en, og en Jula-bøtte (15l) til Digiboil RIMS’en, (som har samme maltrør som Grainfatheren, mener jeg å huske). Passer perfekt til å sette røret oppå/oppi.
Skyll (med maltrør over kjelen) mens du varmer opp vørter, når du nærmer deg riktig volum, og 95C, (dette treffer du ca samtidig etterhvert), så setter du maltrøret over i avrenningsbøtta. Mål gravity. Er du litt over OG, Bingo, da etterfyller du med litt avrent vørter fra bøtta, (ev så slenger du på enpar siste skyllevannsliter så den fortsetter å renne). Er du mye over, og ønsker treffe OG, fyll skyllevann rett i kjelen istedet.
Slik kan man justere inn på slutten for å nå riktig volum og OG. Men det er ikke alltid krise å bomme litt.
Tommelfingerregel:
- for høy OG; sterkere øl (ABV), (samt litt fyldigere, mer maltpreg)
- for lavt volum; mer bittert øl, (og litt mer aroma)
Det kan være kjekt å ha en pose maltekstrakt i bakhånd for å kunne justere opp OG hvis man bommer mye, og vil justere opp OG. Brewfather har en fin kalkulator for justeringer, under «Tools»
Edit: siden jeg siterer Brülosophy-artikkelen, (4%), vil jeg kommentere; Jeg støtter Finn sine 10-15% … de fleste opplever vel rundt de tallene, (etter hva jeg har lest). Men jeg fly-sparger nesten alltid, så jeg har ikke så mye erfaring med verdiene.
Jeg synes også no-sparge er litt … tvilsom ressursbruk. Liker å det meste ut. Dessuten; man har jo allikevel tiden man venter på kok å stå og kose
med spargingen.