Min første tørrhumle, lagringstid?

Morn!

Brygget en IPA, og tilsatte 25g Citra humle (pellets) opp i gjæringskaret på dag 7.
Humlen ble liggende å flyte i 7 dager. Avkjølte ølet, da sank den til buns. Tappet over på fat, 2o liter.

Nå har ølet ligget 5 dager på fat, og jeg tenkte jeg skulle smake: Luktet godt av fersken!, men jeg synes smaken var tynn og bitter? i forhold til mine andre øl jeg har brygget.
Mitt spørsmål blir som følger: Må øl som er tørrhumlet, lagres lengre enn øl som ikke er det, før liksom smaken "setter seg"?

Oppskrift:
5.4 kg German - Pilsner 38 1.6 87.1%
0.4 kg German - CaraMunich II 34 46 6.5%
0.4 kg German - CaraHell 34 11 6.5%
6.2 kg Total
Hops
Amount Variety Type AA Use Time IBU
8 g Perle Pellet 8.2 Boil 60 min 7.34
40 g Amarillo Pellet 8.6 Boil 15 min 19.09
40 g Chinook Pellet 13 Boil 5 min 11.59
20 g Citra Pellet 11 Boil 5 min 4.91
25 g Citra Pellet 11 Dry Hop 7 days

Mvh
-ØlAnton

Snarere tvert i mot. Selv synes jeg IPA'ene mine er best opptil 12-ish timer etter tapping. Du får omtrent bare aroma fra tørrhumling forøvrig.

Øl som ikke er karbonert har lett en tendens til å smake tynt hvis FG'en er passe lav, det hjelper å få bobler i ølet.

Snarere tvert i mot. Selv synes jeg IPA'ene mine er best opptil 12-ish timer etter tapping. Du får omtrent bare aroma fra tørrhumling forøvrig.
Øl som ikke er karbonert har lett en tendens til å smake tynt hvis FG'en er passe lav, det hjelper å få bobler i ølet.

Ingen tid å miste for deg skjønner jeg, hvis IPA'en din er best 12-ish timer etter tapping! :)
FG ble for øvrig 1.012. Ølet er ikke helt ferdig karbonert ennå. Har stått under trykk i 3 dager. Mulig jeg ikke er helt vant med "tørrhumlesmaken". Får vel ha litt tålmod med denne IPA'en og "se hva som skjer" :)

Det blir nok helt fint. Etter en tid på fat med noen avtappinger forsvinner denne røffe kanten og ølet blir mindre bittert. Det er akkurat denne upolerte bitterheten jeg synes er god.

Tilbake
Topp