Tørrhumle Tsjekkisk pils

Jeg planlegger å brygge Tsjekkiskinspirert Pils med Saaz humle. Vurderer en split batch hvor jeg ønsker å tørrhumle den ene delen med f.eks Citra, litt inspirert av Solstripa 2019.
Noen som har erfaringer med Saaz og amerikanske humletyper? Eller noe som passer bedre.
Lurer på å ta utgangspunkt i Brygg selv sin Finest Pilsner:

Malt:
4,7 kg Best Pilsner Malt, 3,5 EBC
350 g Best Munich Malt Dark, 25 EBC
Totalt: 5,05 kg

Humle:
I dette settet må du veie opp humle selv:
Humletilsetning 1: 60g Saaz 3,5%, FWH*
Humletilsetning 2: 60g Saaz 3.5%, 10 min.
Humletilsetning 3: 60g Saaz 3,5%, 2 min.
Totalt: 180 g
*First Wort Hops: tilsettes vørten rett etter at du har skilt malten fra væsken, før kok begynner.

Anbefalt gjær:
Saflager 34-70
White Labs WLP833
White Labs WLP830
White Labs WLP800
Du trenger omtrent 450 milliarder celler.
 
Hvis du skal bruke amerikansk humle ville jeg satset på Simcoe eller Centennial, tror de vil komplementere Saazen fint, bare ikke bruk for mye
 
Hvis du skal bruke amerikansk humle ville jeg satset på Simcoe eller Centennial, tror de vil komplementere Saazen fint, bare ikke bruk for mye
Har en pils på gjæring der tørrhumling er vurdert.
Hvor mye centennial, når er det for mye?
 
Personlig tørrhumlet jeg ikke pils, men mengden kommer vel an på hva du ønsker av ølet.
En pils bør vel smake pils og ikke overdøves av tørrhumle(Da kunne du jo like så godt brygget en IPA spør du meg)

Italienerne tørrhumler pilsen sin, jeg ville startet lavt med 1-2 g/l og justert etter smak neste gang
 
Personlig tørrhumlet jeg ikke pils, men mengden kommer vel an på hva du ønsker av ølet.
En pils bør vel smake pils og ikke overdøves av tørrhumle(Da kunne du jo like så godt brygget en IPA spør du meg)

Italienerne tørrhumler pilsen sin, jeg ville startet lavt med 1-2 g/l og justert etter smak neste gang
Det blir egentlig ikke pils nei, men gjæra med 34/70 og saaz.
Lar jeg den være slik blir det en pils.
Men, leiter etter smaker som jeg liker.
 
Det blir egentlig ikke pils nei, men gjæra med 34/70 og saaz.
Lar jeg den være slik blir det en pils.
Men, leiter etter smaker som jeg liker.
Det er det som er så fint med denne hobbyen
Eksperimentér og lag den ølen du liker selv, uavhengig av hva andre syns :)
 
Tilbake
Topp