Min hjemmebygga magnetrører

Her er hva jeg gjorde ferdig igår. hadde bygget den tidligere med Microcontroller. men den måtte jeg høste til et anna prosjekt. så det ble litt ombygging.
Flaska inneholder 5 liter vann med blåfarge bare for effektens skyld.
har klart å vedlikeholde tempen på 55 grader i et døgn uten problem. det er jo mere end jeg trenger men bare for testens sin del da.
Motor = viftemotor fra fryseskap 240v ac 35 watt.
Varmeelement = hentet fra gammel kaffitrakter.
Hastighets regulator = Dimmer fra Claes Ohlsson.
Effektregulator til varmeplate = Fra Volta Støsuger.
Temperatur regulator = Feilkjøpt PID fra ebay 47kr.
Chassis = Slaktet og ombygget Rack powersupply fra en UPS defekt fra en telefonsentral  
Temperatur sensor = K-Type fra ebay 11 kr

edit: her er der vist snakk om en dobbel post ????

Vedlegg

• IMAG0177.jpg
    1,2 MB · Sett: 649
  • IMAG0181.jpg
    1,1 MB · Sett: 630
Litt oppdatering ja...

Til å styre tempen med har jeg brukt Pid regulator kjøpt på ebay. bare søk etter pidregulator, for dem som kan litt elektronik kjøp en med SSR utgang og en SSR 400v minimum 25 A.
ellers er det jo enkelt å bruke en Pid med relæ utgang. bruk gjerne en Pidregulator med K-Type Thermosensor da de som oftest er rimeligst og enklest å kalibrere.
og innenfor 1 til 1.5 grader er det ikke noe problem mener jeg.

K-Type sensoren er limet inn sammen med varmeelementet. det funker fint da jeg dermed ikke risikerer å få for høy temperatur, samtidig har kontroll målinger vist meg at det blir meget tett på rett temperatur i kolben. forskjell er ca 1 grad hvilket jeg har lagt inn i Pid'en som kalibrerings offset.

magneter er av typen noedyme også kjøpt på ebay.
størrelsen er 20mm i diameter og 10mm tykke. bruker 2 stk. sleng de på en stålbjelke å du må dra 19 kg før de slipper pr. stk.

Hastighets regulator er en ombygget dimmer fra claes ohlsson, bruk en som går til transformer foreks. til halogen belysning.

reguler ned effekten på varmeelementet med en effekt regulator (kan kjøpes på elfa til ca et halvt laken.) eller slakt en støvsuger og bruk en derfra.
grunnen til en regulere ned effekten er at man får en syk hysterese på Pid'en som blir nesten umulige å regulerere.

andre spørsmål da er det bare å spørre.... og Andre jeg skal legge ut flere bilder av oppsettet mitt. har bare slitt med å få tid grunnet et nytt prosjekt i kjelleren min...
info om det må man finne på et annet forum. ("undervanns ROV")
etterhvert som det går fremover blir der sikkert en liten blogg og....

Tilbake
Topp