Mjød - stuck?

Fulgte mjød oppskrift til cs mead på yt. Nybegynneroppskrift.
Uten å gå helt inn på detalj var det basic oppskrift med honning, vann, litt te, noen hakka rosiner og appelsinskall.

etter 3 uker sjekket jeg FG, da den i teorien skal over på secondary etter den tiden. Er jo seff variasjoner, men min har gått fra 1.100 til 1.070, altså lite «guff».

sjekket litt rundt og leser noen anbefaler ferm o, virker litt dyrt å kjøpe for en liten 5 liter batch.

er det noe annen gjærnæring man kan eller bør bruke? Finnes kanskje ikke gjærnæring i vanlige sjapper?
 
Fulgte mjød oppskrift til cs mead på yt. Nybegynneroppskrift.
Uten å gå helt inn på detalj var det basic oppskrift med honning, vann, litt te, noen hakka rosiner og appelsinskall.

etter 3 uker sjekket jeg FG, da den i teorien skal over på secondary etter den tiden. Er jo seff variasjoner, men min har gått fra 1.100 til 1.070, altså lite «guff».

sjekket litt rundt og leser noen anbefaler ferm o, virker litt dyrt å kjøpe for en liten 5 liter batch.

er det noe annen gjærnæring man kan eller bør bruke? Finnes kanskje ikke gjærnæring i vanlige sjapper?
Om jeg ikke tar feil kan du koke opp noe blå idungjær og bruke det som gjærnæring, vet ikke hvordan dosering blir, men kanskje google kan hjelpe :)
 
Hei. Jeg har samme trøbbel. Satte mjød for andre gang. Første ble bra - som en veldig særegen tørr hvitvin, men da hadde jeg bare 8 liter. Prøvde meg nå på 25 liter. Startet på 1.135, men den stoppet helt på 1.070. For så vidt god på smak, men alt for søt. Hadde ikke tilsatt gjærnæring (det er vel der problemet oppstod). Forsøkte å tilsette gjærnæring mens det ennå var litt liv i den, men det var for sent og den døde ut. Spørsmålet er om det nå er mulig å få liv i den igjen?
 
Det jeg gjorde var å riste litt på den kanskje en gang i uken, lot den stå ganske lenge, kanskje 1-2 mnd ekstra. Husker ikke helt i farten, men som sagt, rist litt liv, la den stå. Kan ta ganske lang tid med mjød, spesielt når man ikke har i gjærnæring, men den kom seg til slutt. La også varme på den så den holdt stabilt 20-ish grader i gjæringsperioden.
 
Samme erfaring som Kålgrim. Risting gjør susen.

Ved et tilfelle tilsatte jeg oksygen og strødde på ny gjær. Det gjorde susen. Merka ingen feil på den utgjæra mjøden.

Tålmodighet er en dyd. Jeg bruker Nottingham og det tar gjerne et par måneder før den gjærer helt ut.
 
Sist redigert:
Hvor kan man finne (god) honning til god pris? Ser at Honningcentralen har samme pris som Meny mm.
Btw; jeg har brukt kveik for mlød, det funker flott, men tar tid?
 
Samme erfaring som Kålgrim. Risting gjør susen.

Ved et tilfelle tilsatte jeg oksygen og strødde på ny gjær. Det gjorde susen. Merka ingen feil på den utgjæra mjøden.

Tålmodighet er en dyd. Jeg bruker Nottingham og det tar gjerne et par måneder før den gjærer helt ut.
Takk for svar. Hvordan tilsetter man oksygen?
 
Nå har jeg forsøkt begge deler. Flere ganger. Både risting og oksygen/brusestein. Tilsatt mer gjær også. Men den er like død. Den holder nok 6-7% alkohol. Kanskje vanskelig å få den i gang igjen da?
 
Altså, jeg lot den stå minst en måned, tror kanskje litt lengre før jeg målte gravity igjen etter risterunder. Hvis man ikke bruker næring må man bare smøre seg med tålmodighet og la den stå lenge.
 
For en uke siden fikk den EC-1118 og mer oksygen. Like død. Den står i et rom med ca. 20 grader pluss.

Noe mer jeg kan forsøke? Bare la den stå?
Det var jo rart.. Alle mine har tatt av og blåst ren gjærlåsen kort tid etter tilsetning av den gjæra. Rehydrerte du som anvist? Pakken du fikk var grei dato på?
 
Tilbake
Topp