Mulig aktivering av Wyeast smack-pack?

FrodeSy

Norbrygg-medlem
Har fått min første smack-pack i hus, flytta den fra hytta til boligen. Synes denne har vokst foruroligende og lurer på om jeg ved et uhell har klart å aktivere gjæra  :noway:. Siden jeg ikke har erfaring med dette lurer jeg på hvor mye en slik pakke skal vokse før en kan fastslå at gjæra er aktivert. Stipulerer at pakken er ca 2 cm tjukk målt når den ligger på et bord.
 
Hvis du rister på den og hører at det bruser, så er det gjæring i gang i posen. Det er jo uansett ikke noe stort problem, med mindre det er lenge til du skal brygge.
 
Da har du vært veldig hardhendt med den tror jeg. De første posene jeg skulle "smacke" måtte jeg da prøve flere ganger på før de smalt. Du skal også kunne kjenne den indre posen hvis du klemmer litt på pakka. Ellers så hørte jeg også det bruste veldig godt da jeg rista den siste smack-packen min, så det er nok en god sjekk!
 
Ingen brusing der i gården, så jeg lever i håpet, gutter.

Har ikke ekstrakt tilgjengelig for brygging nå. Hadde tenkt å kjøre ei runde lille julaften om fruen kan akseptere.
 
Høres ikke ut som om du har aktivert den nei.

Om den er 2 cm er det ingen fare.
I normal romtemperatur vil de stort sett vokse til de ser ut som om de skal sprenges i løpet av et døgn, noe lenger om gjæren er gammel.

mvh
Øystein
 
Smackpacken er ganske vanskelig å aktivere ved et uhell. Krever en del krefter å få sprengt den til aktivering :)
 
Tilbake
Topp