Mulighet for resteøl av en belgisk trippel?

Jeg sitter her og fikler med en oppskrift på en belgisk trippel. OG vil havne på cirka 1.096, med cirka 50 liter til gjæring. Den vil meskes relativt langt nede for å få ut så mye gjærbart sukker som mulig, cirka 65 grader.

Men dette er jo mye malt som går til spille! Jeg tenkte som så at det kanskje var en mulighet for å meske en gang til på litt høyere temperatur, rundt 67, med skylling på rundt 72, så humle den fint opp og se hva som skjer. Er det noen som har erfaring med resteøl?

Istadenfor å bake brød på maltet, skal ein altså bruke det ein gong til. Feks ved å redusere vassmengda til ein tredjedel, får ein ut ein vørter med akseptabel OG. Her er det vel berre å prøve seg fram.

Du tenker kanskje på "second runnings"? Det bør vel være mulig å meske det skikkelig uten særlig svinn?

Men er du sikker på at du vil ha så høy OG med den mesketempen? Ser for meg at det kan bli en tung og søt tripel. Jeg pleier å kjøre min på 70-tallet og lang mesk på 62C. Det gir over 9% og et tørt og fint resultat. Alkoholnivået og karbonering sørger for at det ikke oppleves tynt.

Du tenker kanskje på "second runnings"? Det bør vel være mulig å meske det skikkelig uten særlig svinn?

Men er du sikker på at du vil ha så høy OG med den mesketempen? Ser for meg at det kan bli en tung og søt tripel. Jeg pleier å kjøre min på 70-tallet og lang mesk på 62C. Det gir over 9% og et tørt og fint resultat. Alkoholnivået og karbonering sørger for at det ikke oppleves tynt.
Det er second runnings jeg tenker på ja. Takk for tipset, det er jo høy fermentabilitet jeg vil ha. :)

Det er second runnings jeg tenker på ja. Takk for tipset, det er jo høy fermentabilitet jeg vil ha. :)

Min siste Tripel var 95% pilsner, 5% vienna, ca 2 timer 62C mesk. OG 1.065, så tilsatt sukker for å nå 1.076, altså 15% av de gjærbare. WLP530. FG 1.005. Helt super etter min gane ihvertfall, etter 3-ish måneders tid.

Du kan jo brygge en "enkel" av second runnings? Det er vel dette munkene i Trappistklosterne drikker som ikke finnes på det kommersielle markedet? Jeg har tenkt på det litt selv, å lage en "session" ale med belgisk karakter. Lykke til i allefall!

Prøvde en 2 runnings med wee heavy etterfulgt av scotish strong ale. Mesket med "normale mengder" malt og vann i Bratbergen, hadde en liten biab (ca 2 kg malt, 7-8 l vann) i en gryte og skyllevann i en gryte nr 2. Tappet wee heavyen av Bratbergen ikke lenge etter at skylling med biab-mesken var påbegynt. fikk ut drøyt 12 liter med OG 1.092 (omtrent som forventet) fortsatte skylling og avrenning til jeg hadde snaut 25 liter strong ale (OG1.056). Fungerte fint det der! Har lyst å prøve noe liknende med imp stout som 1.st running porter el. brown ale som 2.nd running

Tilbake
Topp