Muntons maltekstrakt i engelsk brown ale?

Heisann! Jeg er fullstendig fersk, men har kjempelyst å prøve meg på ekstraktbrygging. Etter å ha skummet forum og nordbryggs artikler synes jeg fremgangsmåten virker rimelig grei, men jeg synes det er vanskeligere å finne en brukbar "nybegynner" ekstraktoppskrift for mørkt øl (eg engelsk brown ale).

Hvis man tar utgangspunkt i Muntons flytende ekstrakt og/eller Muntons spraymalt, er det noen som kan foreslå en oppskrift på brown ale, med råvarer fra Petit Agentur? (annen spesialtmalt, passende gjær og passende humle?)
 
Heisann,

På forumet til "Vin og Bar" har "thomasr3" laget noen enkle punkter: http://vinogbar.no/forum/viewtopic.php?t=49 Jeg har selv tatt utgangspunkt i dette og brygget bl.a ett nydelig Australian Pale Ale øl.

Kanskje dette settet passer som ett utgangspunkt(Nut Brown Ale):
http://vinogbar.no/product_info.php?cPath=35_128_98&products_id=547 Du finner den også hos Petit..

Jeg anbefaler da 1,5 kg med lys/medium spraymalt.
Gjær: Safale S-04/05 (tørrgjær - bland den ut i litt oppkokt vann 25-27°C i 15min)
Humlepelets i humlepose 5-10min koking: Challenger humle pelets.

"Hot tips":
Pass på å ikke "plask" varm vørter når du skal ha den i gjæringsdunken. Det oksyderer......
Men, pass på å visp inn luft rett før at du har i gjær.
Vær veldig nøye med desinfiseringen av dunk, gjærlås, sleiv, osv.
Jeg bruker Chemipro OXI som jeg desinfiserer med. Jeg lar alle mine "verktøy", slanger, skje osv. ligge i en gjæringsbøtte med Chemipro til jeg skal bruke det i prosessen.

Lykke til!

PRP :beersmiley:
 
En liten ting til..... :)

Når du skal "etterkarbonere" på fat eller flaske for å få kullsyre:
Bestem deg for mengden sukker/spraymalt du skal bruke
Ha det i ett gjæringsfat..
Stikk om ølet til til fatet.......

Det lønner seg veldig - slipper å grise med dette direkte på flaske, samt at du får samme resultat i hver flaske.

PRP  :skaal2:
 
ja, det var det jeg tenkte. har ikke kjøpt noe utstyr enda, men gjeringsfat kostet ikke mange kronene, så kan jo likegjerne kjøpe meg to :)
 
Du kan se på denne: http://makinghomemadewineandbeer.blogspot.com/2007/04/basic-british-brown-ale.html Har ikke prøvd denne oppskriften selv, men tror du finner alle ingrediensene i nettbutikken til f.eks. Petit.

Har lest på forumet her at det ikke anbefales brunt sukker til ettergjæring på flasker. Bruk derfor hvitt sukker til dette. Her skal også tilsettes gips. Jeg har aldri brukt gips og vet egentlig ingenting om hvorfor det brukes.  :confuzed:

Står ikke noe om hvor mye dette skal bli til slutt, men regner med det er snakk om 5 gallon. Underkant av 23 liter.
Dersom du ikke tar omregningene til kilo og liter på strak arm, er denne grei å bruke: http://digitaldutch.com/unitconverter/volume.htm
Lykke til.  :ilike: 
 
Står ikke noe om hvor mye dette skal bli til slutt, men regner med det er snakk om 5 gallon. Underkant av 23 liter.

Dette er vel en Amerikansk side, så da skal det vel kanskje være 5 US Gallon. Altså ca 19 liter.
Beklager
 
Hei igjen. Nå har jeg handlet råvarer til brown ale, inspirert av Geordie Brown Ale fra "Moderne Hjemmebrygging" (Bjørnstad). Tror jeg kommer til prøve følgende oppskrift:

3.5 kg Muntons Medium maltekstrakt .
200g krystallmalt
120g sjokolademalt
40g Challenger humle (pellets) 7.5% 60min
30 East Kent Goldings humle (blomst) 5%. 5 min.
1 pakke Wyeast 1968 London ESB Ale (xl 125 ml) gjær.
25L vann

Så til spørsmål:

- Er det noen som har erfaring med Wyeast 1968 London gjær til brown ale? "Moderne Hjemmebrygging" nevner Manchester tørrgjær i sin oppskrift, men det fant jeg ikke hos Petit Agentur.
- Er det noe problem å koke vørteren i en litt mindre kjele, og så heller tilsette litt mer vann? Jeg har kun fått tak i en 10L kjele, ikke 15L som anbefalt. Jeg får derfor antakelig bare tilsatt 7-8 liter vann i vørteren. Noen som har erfaring med dette?

På forhånd takk  :)
 
Sånn på første blikk så ser dette bra ut. Jeg ville nok brukt litt mindre chocolate malt siden det farger veldig sterkt. Med 120 gram så havner du nok mer i nærheten av en porter, når det gjelder hvor mørkt ølet blir.

Ellers så har du ifølge [iurl=http://norbrygg.no/forum/index.php?topic=1585.0]oversikten over gjærtyper[/iurl] valgt en egnet gjærtype til en brown ale. Jeg har også kokt vørter i en mindre kjele. Det går nok greit, men du må regne med at du får dårligere utbytte av humlen. Til 3,5 kg maltekstrakt så er 10 liter nok litt for lite likevel. Prøv å bruke de 4 største gryter du har (inkl den på 10 l) og fordel hele brygget over disse fire grytene. På denne måten vil du likevel kunne vinne noen liter.
 
Da var bryggedagen over, og ølet står til gjæring. Jeg endte med omtrent den oppskriften jeg har nevnt over - med den forskjell at jeg ikke hadde kjøkkenvekt, og måtte skalere alt etter volum. Som antakelig blir temmelig unøyaktig.. men men..

Ble litt skuffet over en målt OG på 1.040. Mulig jeg tapte endel pga litt overkoking, og mine malt - og humleposer som jeg laget av tynne kjøkkenkluter. Disse opptok nok endel væske. Et par spørsmål til dere som er drevne i gamet:

- Når skal det begynne å klukke i gjærlåsen?
- Har det noen hensikt å tilsette mer maltekstrakt (blandet f.eks ut i kokende vann og nedkjølt) til vørteren, for å få opp OG? Eller er det slaget tapt?

Venter i spenning på svar..
 
Det var bra å få gjort det, ikke sant? :)

1.040 er litt lavt, men det vil uansett gi et helt brukelig øl. Det går som regel noen bryggedager før man får utviklet en god 'feeling' for hvordan man best anvender bryggeoppsettet, så ingen fare der. Selv om det ikke helt overrasker meg at man får litt dårligere utbytte når man har all malt i en maltpose. Se evt om du kan få lagt en manifold/hevert-kombinasjon, det er ganske enkelt og fungerer som bare rakker'n!

For å svare på dine spørsmål, selv om det er kanskje litt sent:

- alt fra noen få timer til ca et døgn. Et døgn er nok litt sent og man bør endre gjærrutinene sine neste gang dersom det tar såpass lang tid. Men vær obs for at mange gjærspann lekker ved lokket, slik at ikke all kullsyre nødvendigvis finner veien ut gjennom gjærlåsen. En annen indikator er skumdannelse på brygget, noe som man som regel kan se gjennom plasten.

- ja, det går faktiskt fint an å gjøre. Bare kok opp litt maltekstrakt i så lite vann som mulig uten at det karameliserer/brenner i grytebunnen, kjøl ned, og sleng i brygget. Dette bør skje så fort som mulig og man kan gjerne allerede ha med maltekstrakt i kokekjelen når du brygger selve brygget, dersom du finner ut av at densiteten på vørteren før koking er for lav. Vær obs for at vørter som er godt over 20 gr. vil gi feil OG/FG avlesning, så kjøl ned vørteren til 20 gr. eller bruk en omregningstabell/-kalkulator for å kompensere mot dette. Også så vil brygget øke i OG under kokingen, siden det fordamper en del vann. Dette gjør vørteren litt tykkere.
 
Takk for svar nok en gang. Boblingen startet etter 12-15 timer, og nå har det stått og gått hele uken. Målte SG = 1.012 igår, så bestemte meg for å tilsette mer sirup. Kokte opp 1.5L vann og 6-700 g maltekstrakt, kjølte ned til 25 grader og helte forsiktig oppi. I dag har "ploppefrekvensen" økt igjen, så ser ut som jeg gjorde noe riktig!

Har nå ganske store forhåpninger om at dette blir et vellykket brygg. Vørteren smaker hvertfall godt ! (fruktig, med fin smak av humle), så får jeg opp alkoholstyrken blir jeg strålende fornøyd! Nesten litt overrasket over hvor bra det har gått, tatt i betraktning at det er første gang. Neste brygg er allerede under planlegging og da går jeg for en engelsk bitter :)
 
Tilbake
Topp