Narturlig gjæring i gjæringskaret

Hei, Vi har fått oss en stor rustfri tank på ca 160+ liter som er konisk i bunn og som tåler 4bar trykk.

Tenkte at den passer perfekt til å bygge inn i et kjøleskap med STC1000 og en "spunding" ventil slik at vi kan overføre vørter rett i tanken og ta gjæring og karbonering i samme tank. Men litt Mac Gyver burdet det la seg gjør ;)

Det dukket for opp mange ubesvarte spørsmål i den forbindelse.
Hadde tenkt at følgende prosedyre kunne fungert:
  1. Brygg og lag whirepool, la det stå i 30 min.
  2. Kjøl ned og overfør til gjæringstank
  3. Tilsett gjær og sett rett temperatur på STC.
  4. Etter 1 dag, steng gjæringslås og still inn rett trykk på "spunding" ventil.
  5. Dump gjæren etter primærgjæringen er ferdig
  6. Dump evt. gjærrester etter secunder gjæring er ferdig og FG er som ønsket.
  7. Kjøl ned øl, Klar til å nytes ;)
Er dette helt på viddene ? Det er punkt 4 som jeg er veldig usikker på.

Er der noen som har noen linker til lektyre om dette.

I dag karbonerer vi alt kunstig i Korneliusfat som fungerer greit, men har laget en ny brygge på 100l og da blir det litt mye og ta opp 2 gjæringsfat og 5 korneliusfat.

Hva er ulemper/fordeler med naturlig karbonering i trykktank ?

Gjærer i lukket vv tank.. setter ventilen til 5psi fra start..funket bra på di 3 brygga vi har satt til nå...
Øker trykket utover gjæringen..ser noen kjører primærgjæringen på 5 og setter til ønsket vol. co2 på sekundær..
Problemet med dumping av gjær som jeg har forstått det er vist du dumper gjær fra høyt trykk til 0 så tåler ikke gjæren det noe bra,bør gå gradvis ned til 0...
Vi lar gjæren ligge til ølen er tappet over på fat og senker trykker gradvis etterpå...

Regner med du har lest denne..
http://www.homebrewtalk.com/showthread.php?t=44344

Punkt 3,5 Tilsetter ren oksygen...(Bygger opp litt trykk)

Sist redigert:
Tilbake
Topp