Ekstremt rask gjæring under trykk. Normalt?

Jeg har ikke gjæret under trykk før, men har nettopp gått til anskaffelse av en Spundy og prøvde den ut nå på en "rislager", i og med at en ren og nøytral smak er hele poenget med stilen. Det som overrasker meg er at denne har gjæret helt ut med "kveikfart". Nærmere bestemt satte jeg ølet til gjæring onsdag ettermiddag og en måling fredag kveld viste at den har nådd forventet FG (jeg tok målingen så tidlig fordi det ikke var noen "hørbar" aktivitet lenger). Relevant informasjon:
OG (målt): 1.045
FG (målt): 1.008
Gjær: Fermentis W-34/70

Er dette normalt for denne gjæren når den jobber under trykk (1 bar) ved romtemperatur? Jeg betviler ikke resultatet og utrolig nok smakte prøven helt fint. Jeg bare lurer på om dette faktisk er "som forventet", eller et merkelig unntak?
 
Sist redigert:
Jeg har ikke gjæret under trykk før, men har nettopp gått til anskaffelse av en Spundy og prøvde den ut nå på en "rislager", i og med at en ren og nøytral smak er hele poenget med stilen. Det som overrasker meg er at denne har gjæret helt ut med "kveikfart". Nærmere bestemt satte jeg ølet til gjæring onsdag ettermiddag og en måling fredag kveld viste at den har nådd forventet FG (jeg tok målingen så tidlig fordi det ikke var noen "hørbar" aktivitet lenger). Relevant informasjon:
OG (målt): 1.045
FG (målt): 1.008
Gjær: Fermentis W-34/70

Er dette normalt for denne gjæren når den jobber under trykk (1 bar) ved romtemperatur? Jeg betviler ikke resultatet og utrolig nok smakte prøven helt fint. Jeg bare lurer på om dette faktisk er "som forventet", eller et merkelig unntak?

Den gjæren er ganske kjapp. Hvilken temperatur?
 
Jeg har ikke gjæret under trykk før, men har nettopp gått til anskaffelse av en Spundy og prøvde den ut nå på en "rislager", i og med at en ren og nøytral smak er hele poenget med stilen. Det som overrasker meg er at denne har gjæret helt ut med "kveikfart". Nærmere bestemt satte jeg ølet til gjæring onsdag ettermiddag og en måling fredag kveld viste at den har nådd forventet FG (jeg tok målingen så tidlig fordi det ikke var noen "hørbar" aktivitet lenger). Relevant informasjon:
OG (målt): 1.045
FG (målt): 1.008
Gjær: Fermentis W-34/70

Er dette normalt for denne gjæren når den jobber under trykk (1 bar) ved romtemperatur? Jeg betviler ikke resultatet og utrolig nok smakte prøven helt fint. Jeg bare lurer på om dette faktisk er "som forventet", eller et merkelig unntak?
Satte ei pils på onsdag, OG 1.046, SG i dag, laurdag 1.012. under trykk på 0,4 bar og ca 15 grader med W34-70. Å nå FG/forventet FG på litt høgare temperatur på 3 dager trur eg er ganske normalt.
 
Trykk i seg selv får ikke ølet til å gjære fortere, heller motsatt.
Men den høye temperaturen får opp farten på gjæringa og trykket hjelper til å holde de usmakene som forbindes med høy gjæringstemperatur i sjakk.
- men ikke alle de smakene som holdes i sjakk, er usmaker.
 
Sist redigert:
- men ikke alle de smakene som holdes i sjakk, er usmaker.
I en nøytral lager som nevnt her så er det uønskede smaker som holdes i sjakk (aka. usmaker).
Men trykkgjæring av noe som er avhengig av estere fra gjæren så hemmer det de rette smakene fra å bli dannet og blir da stilmessig feil.
Blir nok drikkendes øl av det, men fortsatt stilmessig feil.
 
I en nøytral lager som nevnt her så er det uønskede smaker som holdes i sjakk (aka. usmaker).
Men trykkgjæring av noe som er avhengig av estere fra gjæren så hemmer det de rette smakene fra å bli dannet og blir da stilmessig feil.
Blir nok drikkendes øl av det, men fortsatt stilmessig feil.
Det er vel en vanlig innvending mot trykkgjæring av pils, også, at du fjerner ønskede smaker. Men er målet et mest mulig nøytralt øl, er det jo greit.

Interessant podcast om lagergjæring og vurdering av lagere: https://beersmith.com/blog/2023/11/...ing-with-gordon-strong-beersmith-podcast-291/
 
Det jeg ikke helt forstår hvorfor gjære så høyt hvis du ønsker et nøytralt øl?
mm. du ikke har tilgang på kjøling selvfølgelig
 
Tilbake
Topp