Nelson Sauvin

Jeg var på Mikkeler bar tidligere i år (skandinavias beste pub etter min mening). Der smakte jeg en Single Hop IPA med Nelson Sauvin, den smakte nydelig. Tenkte derfor å bruke denne humla i mitt neste brygg. Lurer derfor på om det er noen som har noen gode erfaringer med denne humla, og hvilke den passer godt med.
Jeg skal bruke maris otter som malt, og har de fleste humletyper.
 
Spennende med denne Full Nelson. Jeg prøver en single-hop Nelson, og det ser trygt ut å bruke mye, så jeg går for det.
 
Kjetil S skrev:
Bare vær obs på at den er litt snill som bitterhumle.

Tja. Den har da saktens høyt nok innhold av alfasyre...

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
 
Ja, jeg mener snill per IBU. 45 IBU med Nelson Sauvin er ikke på langt nær så bittert som 45 IBU Chinook eller Cascade.
 
Jeg er enig i at nelson sauvin kan virke mild som bitterhumle, uten at jeg har noen god forklaring på hvorfor det er slik. Den kan også gi en litt ubehagelig smak, som av og til karakteriseres som «kattepiss», når den brukes som bitterhumle. Ved tilsetting rundt 15 minutter er det min erfaring at den også gir en karakteristisk søtlig aroma.

Alt dette til side, så er det ei humle som bidrar med fantastisk flotte fruktaromaer og er en av de humlene jeg bruker aller mest. I kombinasjon med cascade synes jeg den gjør seg veldig bra som IPA-humle.
 
Tilbake
Topp