Neste øl: 1915 Courage Double Stout

Hei allesammen!
Neste helg skal jeg brygge igjen. Har valgt en oppskrift fra "Let's Brew" av Ronald Pattinson (kjent fra http://barclayperkins.blogspot.com/). Invert sukker har jeg laget selv og skal jeg tilsette etter hovedgjæringen. Vannet stemmer ikke men klarer ikke å rette det i brewfather. Burde være 22L meskevann og 15L vaske/spyll vann:

1915 Courage Double Stout.png
 
Brygget den i dag, 25L på 19 grader. Har en OG 1060 med hydrometer, 1066 med ispindel (skal tilsette invert sukker etter hovedgjæringen
 
Det skule være 1075 eller 1077 (avhengig av hvilken programm man bruker), men det er med nesten 1 kg ekstra invert sukker som jeg skal tilsette etter hovedgjæringen. Har ikke regnet ut hva den skal være uten det..
 
I går har jeg tilsatt invert sukkeret etter at SG hadde gått ned till 1025. Jeg skal trolig vente till helgen for å tappe av gjær og tilsette humle till dry hop
 
I går har jeg tappet av 2 L gjær slurry med en del sirup som ikke har løst fulstendig. Det var synd. SG var 1025, begge på ispindel og hydrometer. Også har jeg tilsett dryhoppen og økt temperaturen till 21 gr.
 
Jeg lurer på hvorfor du tilsetter invert sukker under gjæringen Gir Pattison noen forklaring? Jeg tilsetter det normalt i andre halvdel av kokingen. Da er jeg også sikker på at alt løses opp.
 
Hei! Pattinson sier ikke noe om når det skal tilsettes. Jeg hadde også tenkt å tilsette det ved sluten av kokingen, men fikk en tips at det var bedre å tilsette det ved sekundaire gjæringen for å mindre osmotisk trykk ved begynnelse av gjæringen.
 
I dag har jeg fyllt den i flasker. Først har jeg desinfektert flaskene i fastwasher 24, så tilsett 4,25 g/L sukker løsning med sprøyten som jeg har nevnt, og så fylt flaskene med fyllmaskinen: https://youtube.com/shorts/Sun1bJ3li4w i tiden som det koster å fylle kann jeg putte en kronkork på. Etterpå rengjøring og alt i under 2 timer! (72 flasker). Maskinen funker perfekt! Ingen søling, alt like fylt og rask.
 
Ok, her er resultatet:

visuelt: klar, nesten svart. Den har fin gult skum

lukt: den lukter alkohol og litt søtt

smak: fyldig munnfølelse, søtt men ikke for mye. Smaker litt alkohol og smaker brennt som en stout burde, ikke for mye. (Sikkert ikke med tanke på mengde black malt). Den merkes litt humle på ganen og har en fin søtt og brennt ettersmak med smaken av tørket frukt.

konklusjon: veldig vellykket. Den skal jeg sikkert lage igjen!
 
Tilbake
Topp